مراحل نصب کابینت

  • آشپزخانه به عنوان یکی از مهمترین اجزای هر خانه ای نیاز به یک چیدمان زیبا و جذاب و در عین حال کاربردی دارد. کابینت به عنوان اصلی ترین مورد در این چیدمان نقش مهمی ایفا می کنند و به همین دلیل نصب آنها از اهمیت ویژه ای در طراحی داخلی ساختمان برخوردار است. در این مطلب پس از بیان نکاتی در خصوص هزینه های نصب، به بررسی مراحل نصب کابینت خواهیم پرداخت؛

    فردی در حال نصب کابینت
    قیمت نصب کابینت

    قیمت نصب کابینت چقدر است؟

    یکی از موارد مهمی که قبل از نصب کابینت باید مورد توجه قرار گیرد، هزینه ای است که برای نصب باید پرداخت شود. عواملی از قبیل جنس کابینت، طراحی کابینت و متراژ آشپزخانه بر قیمت نصب تاثیر گذارند. هرچند اتحادیه های به صورت سالانه نرخنامه هایی برای اجرت نصب کابینت اعلام می کنند اما در بسیاری موارد هزینه پرداختی مشتریان به دلیل مواد، یراق و طرح های مختلف با این نرخ ها مطابقت ندارد. علاوه بر مواردی که گفته شد، تفاوت در عمق و ارتفاع کابینت ها و همچنین میزان تخصص استاد کار نیز در تعیین دستمزد نصب کابینت موثر است. با توجه به این تفاوت ها بهتر است که هزینه کلی نصب کابینت را ابتدای کار از نصاب بخواهید تا برآیند بهتری از بودجه مورد نیاز خود داشته باشید.

    فردی در حال جاگذاری کابینت
    نصب کابینت در چند مرحله انجام می شود؟

    مراحل نصب کابینت آشپزخانه:

    هر چند با توجه به نوع و جنس کابینت، مراحل نصب آنها برخی متفاوت است، اما در اغلب موارد برای نصب کابینت آشپزخانه باید مراحل زیر انجام شود:

    علامت‌ گذاری بر روی دیوار برای نصب

    اولین و مهمترین مرحله در نصب کابینت ها، علامت زدن اندازه ها به منظور نصب اتصالات و کابینت ها بر روی دیوار است. انجام این کار باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شود تا در پایان کار نتیجه رضایت بخشی به دست آید. یک نصاب حرفه ای کابینت آشپزخانه این کار را با رسم نقاط و خطوط دقیق و با نهایت حوصله انجام می دهد؛ کوچکترین ایراد در علامت زدن محل نصب و اتصالات موجب بروز مشکلات جدی در هنگام نصب کابینت خواهد شد.

    نصب کردن اتصالات و تجهیزات نگهدارنده

    پس از آنکه علامت های لازم بر روی دیوار مشخص شد، اتصالات و تجهیزات نگهدارنده کابینت باید با دقت و با استحکام بالا و به گونه ای که تحمل وزن کابینت و وسایل داخل آن را داشته باشد، نصب شوند. فراموش نکنید که استفاده از لوازم و یراق با کیفیت در این مرحله از ضروریات نصب صحیح کابینت آشپزخانه می باشد.

    نصب بدنه کابینت‌ها به اتصالات

    پس از نصب صحیح اتصالات، نوبت به نصب بدنه اصلی کابینت ها در آشپزخانه می رسد. و این کار معمولا در دو مرحله نصب کابینت های زمینی و دیواری انجام می شود و در اغلب موارد نصابان ترجیح می دهند که با نصب کابینت های زمینی این کار را شروع کنند.

    کابینت های زمینی با پایه های قابل تنظیمی که دارند بر روی کف آشپزخانه قرار می گیرند و متناسب با اختلاف شیب کف، با تنظیم پایه ها تراز شده و در جای خود ثابت می شوند و کابینت های دیواری نیز با پیچ و اتصالات مخصوص نصب می شوند.

    اندازه گیری درب ها و قفسه های داخلی

    در برخی از انواع کابینت ها، درب ها پس از نصب بخش بدنه به دیوار اندازه گیری و ساخته می شود. در این مرحله کلیه درب ها، قفسه ها و کشوها باید مطابق با سلیقه و خواست مشتری اندازه گیری و برش داده شود.

    برای نصب طبقات داخل کابینت ها معمولا اندازه ها یک تا دو سانتی متر از عمق کابینت کمتر در نظر گرفته می شود تا مانع بسته شدن درب کابینت نشوند.

    همچنین در این مرحله متناسب با نوع کابینت ها، روکابینتی یا پیشخوان آشپزخانه نیز نصب خواهد شد.

    نصب لولا، ریل‌ و اتصالات داخلی

    پس از آنکه درب ها و کشوها در مرحله قبل برش داده شد، در این مرحله کلیه لولا ها، ریل های فلزی و اتصالات داخلی باید پس از علامت گذاری به صورت دقیق نصب شوند.

    نصب طبقات، کشوها، درها و دستگیره‌

    پس از آنکه لولا، ریل و اتصالات نصب شد، در آخرین مرحله از نصب کابینت کلیه طبقات و درب های برش داده شده، کشو ها را باید نصب کرد. پس از نصب این تجهیزات باید کلیه لولا ها و ریل ها از نظر عملکرد آزمایش کرد و در صورت وجود هرگونه مشکل در باز و بسته شدن درب یا کشوها با ریگلاژ یا تنظیم لولا ها و ریل ها ایرادات را برطرف نمود. در انتهای این مرحله نیز دستگیره ها بر روی درب و کشوهای کابینت نصب خواهند شد.

    آشپرخانه با کابینت های سفید
    در نصب کابینت چه نکاتی باید رعایت شود

    نکات حائز اهمیت در مراحل نصب کابینت آشپزخانه:

    توجه به برخی نکات در زمان نصب کابینت های آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است در ادامه به بیان مهمترین این نکات می پردازیم:

    • در نصب کابینت های زمینی برای افزایش تحمل وزن، حتما باید از پایه های فلزی و با دوام استفاده شود.
    • پس از نصب سینک ظرفشویی، دور آن باید به طور کامل با چسب مخصوص آب بندی کنید.
    • در انتخاب لولای درب کابینت تناسب با وزن درب رعایت شود.
    • ریل های به کار رفته در کشو ها باید از نوع با کیفیت و مقاوم انتخاب شوند.
    • هر چند کابینت های زمینی دارای پایه هستند اما باید برای جلوگیری از بر هم خوردن چیدمان کابینت ها به دیوار نیز متصل شوند.
    • تنظیم و ریگلاژ پایه و درب کابینت و همچنین تراز کردن آنها باید با حداکثر دقت انجام شود.
    • در اتصال صفحه روکابینتی حتما از پیچ استفاده نمایید.
    • در تمامی مراحل نصب کابینت آشپزخانه از محکم بودن پیچ ها مطمئن شوید.
    دو فرد در حال اندازه گیری کابینت
    نصب انواع کابینت در سریع ترین زمان

    نصب انواع کابینت:

    همان طور که گفته شد مراحل نصب کابینت های مختلف، در بسیار موارد شبیه به هم است ، اما با توجه به نوع و جنس این کابینت ها ممکن است در برخی مراحل نصب و همچنین هزینه تفاوت هایی وجود داشته باشد که در ادامه به صورت مختصر به بیان این موارد خواهیم پرداخت؛

    نصب کابینت ام دی اف

    نصب کابینت ام دی اف در مقایسه با انواع دیگر، رواج بیشتری در بین مصرف کنندگان دارد و مطابق مراحل نصبی که گفته شد، پس از مشخص شدن طرح و رنگ دلخواه مشتری، برش کاری های لازم انجام شده و نصب می شود. قیمت نصب کابینت ام دی اف با توجه به نوع کار و مدل بین یک میلیون تا یک میلیون و پانصد  هزار تومان به ازای هر متر می باشد. البته تعیین قیمت قطعی تنها با بررسی مواد و یراق به کار رفته، میزان تخصص نصاب و فضای آشپزخانه تعیین می شود.

    نصب کابینت ممبران

    کابینت ممبران که با عنوان وکیوم نیز شناخته می شوند؛ نوعی از کابینت ام دی اف هستند که با روکشی از پی وی سی پوشانده می شوند.  قیمت نصب کابینت ممبران در مقایسه با ام دی اف معمول و هایگلاس اندکی بیشتر است، اما همانگونه که گفتیم تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و تنها با محاسبه شرایط کار و مواد، نصاب می تواند هزینه نصب مشخص خواهد شد.

    نصب کابینت فلزی

    کابینت های فلزی جزء با قدمت ترین انواع کابینت به کار رفته در آشپزخانه می باشند. انواع مختلف پیش ساخته این کابینت ها به راحتی قابل نصب می باشند و در برخی موارد نیز برش های لازم در محیط نصب و با توجه به فضای آشپزخانه انجام می شود. هر چند مراحل برش کاری این نوع کابینت قدری متفاوت است اما معمولا قیمت نصب کابینت فلزی اختلاف چندان زیادی با نوع پی دی اف ندارند و بسته به جنس مواد و یراق به کار رفته می تواند عددی بین 700 هزار تا یک میلیون و پانصد هزار تومان را شامل شود.

    نصب کابینت دیواری

    همان گونه که گفته شد. بخش از کابینت های به کار رفته در هر آشپزخانه ها بر روی دیوار نصب می شود. نکته مهم در نصب این بخش از کابینت ها، استفاده از یراق و اتصالات محکم و با دوامی است که تحمل وزن کابینت و لوازم داخل آن را داشته باشند.

    نصب کابینت روشویی

    نصب کابینت روشویی اصول و استانداردهای خاص خود را دارد . برای نصب این کابینت باید علاوه بر مشخص کردن طرح و اندازه دلخواه کابینت، ارتفاع روشویی و محل دقیق قرارگیری لوله ها و اتصالات آب و همچنین لوله کشی فاضلاب در نظر گرفته شده و به صورت مناسب در کابینت جای گذاری شوند تا علاوه بر حفظ زیبایی کار، در انجام تعمیرات احتمالی آینده نیز مشکلی ایجاد نشود.

    فردی در یکی از مراحل نصب کابینت
    مشکلات زمان نصب کابینت

    چه مشکلاتی در هنگام نصب کابینت وجود دارد؟

    از جمله مهمترین مشکلاتی که در زمان نصب کابینت ممکن است با آن مواجه شویم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • مشکلات ناشی از اندازه گیری های نادرست پیش از شروع کار
    • نادیده گرفتن ابعاد وسایل آشپزخانه جدید و استفاده از استانداردهای قدیمی
    • استفاده از چیدمان های غیر رسمی برای کابینت ها و نادیده گرفتن جذابیت بصری کار
    • نصب کابینت ها در ارتفاع و فاصله نامناسب از سقف یا کف زمین
    • مشکل در باز و بسته شدن درب ها یا کشو ها به دلیل برش های غیر دقیق
    • عدم تطابق کابینت با سیستم نورپردازی آشپزخانه به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح در چیدمان کابینت ها
    • مشکل در جای گذاری انشعابات لوله کشی و برق در کابینت ها و عدم تناسب با جای قرار گیری وسایلی از قبیل ماشین لباسشویی و ظرف شویی در طراحی کابینت به دلیل محاسبات اشتباه در زمان نصب کابینت
    • تراز نبودن کابینت به دلیل علامت گذاری های نادرست در شروع کار
    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    نتیجه گیری

    نصب کابینت به عنوان یکی از اجزای اصلی آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب سعی شده است تا به صورت مختصر مراحل نصب کابینت مورد بررسی قرار گیرد. دیاکودیزاین با سال ها تجربه در زمینه طراحی و نصب کابینت در متریال های مختلف

    سوالات متداول

    1- منظور از هر متر کابینت چیست؟

    به طور معمول هر متر کابینت به یک متر طول کابینت زمینی و دیواری با همدیگر گفته می شود.

    2- ابعاد استاندارد یک متر کابینت چقدر است؟

    برای کابینت زمینی : عمق ۵۵ و ارتفاع ۹۰ سانتی متر و برای کابینت دیواری : عمق ۳۰ و ارتفاع ۷0

    3- برای نصب کابینت زمینی از چه چیزی استفاده می شود؟

    علاوه بر پایه های فلزی قابل تنظیم، از پیچ نیز برای اتصال آنها به دیوار استفاده می شود

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *