کابینت گوشه

  • از جمله چالش‌های همیشگی در نصب کابینت‌های آشپزخانه، نحوه طراحی کابینت در کنج یا گوشه آشپزخانه‌هاست. هر چند در روش‌های قدیمی نیز در این بخش‌ها از کابینت استفاده می‌شد، اما معمولا دسترسی چندان ساده ای برای آنها در نظر گرفته نمی‌شد. امروزه ایده‌های خلاقانه ای در زمینه کابینت گوشه وجود دارد که متناسب با سلیقه و فضای هر آشپزخانه قابل اجرا می‌باشند و در اکثر آشپزخانه‌ها می‌توان مدل‌های متنوعی از کابینت‌های کنج را مشاهده نمود. در ادامه به بررسی برخی از پر کاربرد ترین این کابینت‌ها خواهیم پرداخت:

    کابینت کنج با چرخه گردان
    یک کابینت کنج با چرخه گردان

     

    کابینت گوشه چیست؟

    کابینت کنج بخشی از کابینت‌های طراحی شده برای آشپزخانه هستند که برای بهره وری بیشتر از فضای گوشه آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایده‌های متعددی که در زمینه استفاده بهینه از این فضا برای ساخت کابینت‌های گوشه مورد استفاده کابینت سازان حرفه ای قرار می‌گیرد، موجب می‌شود تا از این فضای مرده ، حداکثر استفاده را داشته باشیم و این موضوع به خصوص در آشپزخانه‌های کوچک اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.

    مزایا و معایب استفاده از کابینت کنج چیست؟

    پیش از اینکه برای نصب کابینت گوشه در آشپزخانه خود اقدام نمایید، بهتر است تا ابتدا مزایا و معایب این دسته از کابینت‌ها را بررسی نموده و سپس تصمیم به استفاده از این نوع کابینت در دکوراسیون داخلی  آشپزخانه بنمایید.

    برخی از مهمترین مزایای کابینت‌های کنج عبارتند از:

      • استفاده از کابینت‌های کنج از نوع کابینت انزو باعث جذابیت و ظاهر زیباتر چیدمان آشپزخانه خواهد شد.
      • کابینت‌های گوشه موجب بهره وری بیشتر از فضای آشپزخانه برای نگهداری و چیدمان وسایل و ظروف می‌شوند.
    • ظاهری منظم و مرتب به آشپزخانه می‌دهند.
    • در آشپزخانه‌هایی با متراژ محدود و کوچک موجب حداکثر بهره وری از فضا می‌شوند.
    • فضاهای خالی موجود در آشپزخانه را به بهترین نحو ممکن پر و قابل استفاده می‌کنند.
    • برای جای دادن وسایل کوچک و کم حجم در فضای آشپزخانه، ایده آل هستند.
    • انواع قفسه بندی و سبد‌هایی که برای نصب در کابینت‌های گوشه وجود دارد، موجب دسترسی سریع به وسایل خواهد شد.
    • استفاده از کابینت‌های گوشه در آشپزخانه موجب تسهیل در چیدمان وسایل می‌شود.

    در کنار مزایایی که گفته شد، استفاده از کابینت کنج دارای برخی معایب نیز می‌باشد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

    • نسبت به کابینت‌های دیگر، روش نصب نسبتا پیچیده تری دارند
    • نظافت و نگهداری از این کابینت‌ها به خصوص در مدل‌هایی که با اکسسوری نصب می‌شوند، مشکل تر از انواع ساده می‌باشد.
    • دسترسی به برخی از گوشه‌های موجود در این کابینت‌ها به هر حال دشوار تر از کابینت‌های ساده است.
    • هزینه ساخت کابینت‌های گوشه با توجه به یراق و اتصالات متفاوت و استفاده از سبد‌های متحرک، نسبت به کابینت‌های معمولی بیشتر است.
    انواع کابینت گوشه
    کابینت گوشه

    انواع کابینت گوشه

    همان طور که گفتیم انواع مختلفی از کابینت گوشه آشپزخانه تولید و نصب می‌شود و در هر یک از این انواع این کابینت‌ها می‌توان از کابینت نئوکلاسیک برای زیبایی بیشتر استفاده کرد که در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین این انواع می‌پردازیم:

    • ساده

    این مدل را می‌توان نوع رایج و کلاسیک کابینت‌های کنج به شمار آورد. در این نوع از کابینت از دو درب که بر خلاف هم باز می‌شوند استفاده می‌شود؛ یا اینکه درب‌هایی دو تکه که به هم لولا شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درب‌های آکاردئونی را می‌توان با استفاده از لولاهای بند انگشتی به گونه ای نصب کرد که به سمت چپ یا راست باز و بسته شوند. اغلب برای دسترسی راحت تر در کابینت‌های کنج ساده از قفسه‌های قابل تنظیم یا تجهیزات متحرک استفاده می‌شود.

    • کابینت گوشه منحنی

    مدل منحنی در کابینت‌های کنج از جمله انواع محبوب است که موجب زیبایی چشمگیر چیدمان آشپزخانه نیز خواهد شد. در این نمونه از کابینت‌های گوشه معمولا از اکسسوری کشویی و قابل تنظیم استفاده می‌شود یا اینکه از سبد‌ها و کشوهایی که حول یک محور به صورت یک منحنی می‌چرخند استفاده می‌کنند.

    به این سبد‌های چرخان در اصطلاح لیزی سوزان گفته می‌شود که برای دسترسی بهتر به عمق کابینت، به کار برده می‌شوند . در این سبد‌ها ، طبقه بالایی سبد، با فاصله کمتری نسبت به طبقه پایینی، بیرون می‌آید. و در برخی مدل‌ها نیز، سبد حول یک محور می‌چرخد.

    • متحرک

    شاید بتوان نوع متحرک کابینت‌های کنج آشپزخانه را به عنوان بهترین نوع این مدل از کابینت‌ها معرفی کرد. در اغلب کابینت‌ها متحرک اکسسوری و قفسه‌های داخلی به درب متصل هستند و با باز شدن درب به صورت منظم از کابینت خارج شده و موجب سهولت در دسترسی به محتویات کابینت کنج می‌شوند. این ویژگی موجب افزایش بهره وری از فضای داخلی گوشه آشپزخانه خواهد شد. در برخی از کابینت‌های متحرک از قفسه‌های ابر و ماه استفاده می‌شود که علاوه بر اینکه فضای مناسبی را در اختیار فرد قرار می‌دهند، زیبایی بصری جذابی نیز در دکوراسیون آشپزخانه ایجاد می‌کنند.

    • مورب

    این مدل از کابینت که برای پوشش دهی گوشه آشپزخانه به کار می‌رود، در حقیقت نوع ساده شده کابینت‌های منحنی است، با این تفاوت که فضای کمتری را برای نگهداری وسایل در اختیار ما قرار می‌دهد و در عوض به هزینه کمتری برای ساخت و نصب آن در چیدمان کابینت‌ها نیاز می‌باشد. اکسسوری و قفسه‌های متحرک نیز قابلیت نصب در کابینت کنج مورب را خواهند داشت و می‌توان برای نظم دهی بهتر و استفاده بهینه از فضای داخلی کابینت از آنها استفاده کرد. این نوع کابینت گوشه ای مورب، با نام مجیک کورنر یا کابینت گوشه پایه نیز در بین کابینت سازان شناخته می‌شوند و معمولا برای زیر سینک استفاده به کار برده می‌شوند.

    • کشویی

    کابینت‌های کنج کشویی را می‌توان نوعی کابینت ساده دانست که برای نصب در گوشه کابینت بهینه سازی شده‌اند. به طور معمول در این مدل از کابینت کنج از سه عدد کشوی عمیق با اندازه تقریبی 91 تا 106 سانتی متر استفاده می‌شود که می‌توانند تمام عمق گوشه را پوشش دهند.

    • هوایی

    کابینت های کنجی هوایی، به منظور ایجاد فضایی برای نگهداری وسایل کوچک و سبک در بخش دیواری کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد برای جلوگیری از افتادن وسایل در کابینت گوشه هوایی، لبه ای کوتاه به عنوان حفاظ در جلوی هر طبقه از کابینت نصب می‌شود یا اینکه از این کابینت‌ها بدون درب و به صورت یک فضای دکوری در طراحی داخلی آشپزخانه استفاده می‌شود.

    • کمدی و ایستاده

    کابینت کنج آشپزخانه کمدی و ایستاده کابینت‌های عمودی هستند که برای استفاده بهینه از فضای داخل گوشه آشپزخانه نصب می‌شوند. در بسیاری موارد این نوع کابینت تمام فضای نزدیک به زمین تا آخرین ارتفاع کابینت‌های دیواری را شامل می‌شود و بدون نصب درب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

     

    نمونه‌ کابینت گوشه آشپزخانه

    در این بخش به عنوان نمونه تصاویر برخی از انواع کابینت‌های کنج را مشاهده می‌کنید:

    کابینت گوشه ابر و ماه
    یک کابینت کنج با اکسسوری ابر و ماه و رنگ کرم

    نمونه ای از کابینت کنج متحرک با اکسسوری ابر و ماه

    کابینت کنج مورب
    یک کابینت کنج مورب با درب قهوه ای رنگ

    نمونه ای از کابینت کنح  مورب

    کابینت ساده در گوشه آشپزخانه
    یک کابینت کنج ساده با درب آکاردئونی

    نمونه از کابینت کنج ساده که در آن از درب آکاردئونی برای دسترسی بهتر به لوازم داخل کابینت استفاده شده است.

    کابینت کنج کشویی
    یک کابینت کنج کشویی با سه کشو عمیق

    یک نمونه از کابینت کنج کشویی، همان طور که گفته شد در این مدل از سه کشوی عمیق استفاده می‌شود.

    کابینت های گوشه هوایی
    یک کابینت کنج هوایی در آشپزخانه

    یک نمونه از کابینت کنج هوایی که بدون استفاده از درب به عنوان یک فضای مناسب برای نگهداری لوازم دکوری مورد استفاده قرار گرفته است.

     

    آنچه درباره کابینت کنج گفته شد

    استفاده از کابینت گوشه در دکوراسیون داخلی هر آشپزخانه، علاوه بر آن که موجب بهره وری بیشتر از فضا می‌شود؛ تاثیر بسیار زیادی در جذاب شدن و مدرن نشان دادن چیدمان آشپزخانه شما خواهد داشت. با نصب کابینت‌های کنج ،فضای خالی  گوشه به سادگی پر شده و قابل استفاده می‌شود . در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر معرفی کاربرد کابینت گوشه در طراحی داخلی آشپزخانه، به بیان مزایا و معایب استفاده از این کابینت‌ها بپردازیم.

    دیاکودیزاین

     

    سوالات متداول

    • برای افزایش بهره وری فضا در کابینت‌های کنج از چه تجهیزاتی استفاده می‌شود؟

    برای استفاده بهینه از این نوع کابینت‌ می‌توان از سبدهای مختلفی مانند سبد ریلی، سبد مجیک کرنر و قفسه‌های ابر و ماه استفاده کرد.

    •  چند مورد از مزیت‌ها ی استفاده از کابینت کنج در فضای آشپزخانه کدامند؟

    نظم دهی به فضای داخلی آشپزخانه، ایجاد فضای بیشتر برای نگهداری وسایل و لوازم آشپزخانه، کمک به زیبایی ظاهری دکوراسیون آشپزخانه، استفاده از فضاهای مرده و بدون استفاده در گوشه آشپزخانه

    • در طراحی کابینت گوشه یا کنج آشپزخانه چه مواردی را باید مورد توجه قرار داد؟

    زیبایی بصری کابینت‌ها،  کاربری مناسب و دسترسی آسان به فضای گوشه‌ها، استفاده از طرح و مدل متناسب با دکوراسیون داخلی آشپزخانه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *