سوسک کابینت

  • آشپزخانه را می توان یکی از حیاتی ترین بخش های هر خانه به شمار آورد که حفظ بهداشت و نظافت آن نیز از اهمیت زیادی در زندگی هر خانواده دارد. وجود حشرات و جانوران موذی به دلایل مختلف در محیط آشپزخانه، از جمله مشکلات رایجی است که ممکن است با آن مواجه شویم. عواملی از قبیل وجود ته مانده مواد غذایی و رطوبت می توانند در جذب، رشد و تکثیر حشرات در کابینت موثر باشند یا اینکه ممکن است این حشرات از راه فاضلاب یا مواد آلوده وارد این محیط شوند. یکی از رایجترین حشراتی که معمولا خانواده ها در آشپزخانه با آن درگیر هستند، سوسک کابینت می باشند که در این مطلب قصد داریم برخی از مهمترین راه های مبارزه با این حشرات موذی را بررسی نماییم.

    5 عدد سوسک
    هرآنچه درباره سوسک کابینت باید بدانید

    سوسک کابینت چیست؟

    سوسک های کابینت نوعی از سوسک ریز هستند که با نام هایی مانند سوسک آلمانی، سوسک قهوه ای ریز، سوسک باند قهوه ای، سوسک چوبی، سوسک کوچک و سوسک آسیایی نیز شناخته می شوند. محل زندگی این سوسک ها در فاضلاب است، اما چنانچه به محیط آشپزخانه وارد شوند، در درز کابینت و شکاف ها پنهان می شوند.

    سوسک های کابینت جذب رطوبت و مواد غذایی آشپزخانه می شوند و به سرعت نیز تکثیر می شوند. این حشرات شب ها فعال شده و بسیار آزار دهنده هستند. ضمن آنکه می توانند ناقل انواع آلودگی و باکتری ها به ظروف و مواد موجود در آشپزخانه نیز باشند.

    برای مبارزه با این سوسک ها روشهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از رایجترین آنها خواهیم پرداخت؛

    4 عدد سوسک کوچک کابینت
    از بین بردن سوسک کابینت

    روش از بین بردن سوسک ریز کابینت و آشپزخانه

    برای از بین بردن سوسک های ریز کابینت روشهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از مواد طبیعی یا شیمیایی انجام می شوند؛ برخی از رایج ترین این روشها عبارتند از :

    اسپری خانگی صابون

    سوسک ریز کابینت نسبت به بوهای تند واکنش نشان می دهد و به همین دلیل می توان با اسپری محلول آب و صابون به درزها و شکاف های موجود در کابینت و آشپزخانه، باعث از بین بردن و فراری دادن آنها شد. استفاده از این راه حل ساده، اگر به طور دقیق انجام شود، سوسک های کابینت را کاملا از بین خواهد برد.

    طعمه گذاری

    یکی از روشهای قدیمی از بین بردن سوسک های کابینت، طعمه گذاری است . برای انجام این کار پودری ترکیبی از آرد، شکر و پودر بوریک اسید تهیه می کنیم و در محل هایی مانند زیر کابینت ها، اجاق گاز و یخچال می ریزیم؛ خوردن این طعمه های سمی توسط سوسک ها ، موجب از بین رفتن آنها می شود.

    ژل سوسک کش

    روش دیگر از بین بردن سوسک های ریز کابینت، استفاده از ژل سوسک کش است. این ژل ها دارای موادی شیمیایی به نام فیبرونول هستند که می تواند به سرعت حشراتی از قبیل سوسک را از بین ببرد. برای استفاده از این ژل باید کمی از ژل سوسک کش در منافذ و کناره های کابینت ها ریخته شود و سوسک ها  در ‌صورت تماس با این ژل، به ‌سرعت تلف شده و از بین می روند.

    اسپری سوسک کش
    راه های مقابله با سوسک

    پودر بوریک اسید

    پودر بوریک اسید یکی از موادی است که برای مقابله با سوسک های کابینت مورد استفاده قرار می گیرد،  از این پودر در روش طعمه گذاری نیز استفاده می شود اما می توان به جای ترکیب با آرد و شکر، از مواد دیگری نیز استفاده کرد.

    با ریختن ترکیب حاصل از پودر بوریک اسید در شکاف های آشپزخانه، اطراف وسایل و سطل زباله می توانیم به تدریج شاهد از بین رفتن این حشرات موذی در آشپزخانه باشیم.

    سرکه

    استفاده از اسپری سرکه در کابینت ها نیز یکی از روشهای معمول و طبیعی است که برای از بین بردن سوسک های کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش باید به صورت مستقیم در محل هایی که احتمال می دهیم سوسک ها پنهان شده اند از اسپری سرکه استفاده کنیم ؛ البته بهتر است برای اثر بخشی سرکه، آن را با مقداری مایع ظرفشویی و آب ترکیب کرده و سپس اسپری نماییم تا سوسک ها به طور کامل ریشه کن شوند. البته فراموش نکنید که زیاده روی در این کار موجب آسیب دیدن کابینت ها خواهد شد.

    برگ بو

    استفاده از گیاه برگ بو یکی دیگر از روش های خانگی مبارزه با سوسک ریز آشپزخانه و کابینت است. برای استفاده از این روش باید مقداری برگ بوی تازه یا خشک شده را با استفاده از هاون یا آسیاب به پودر تبدیل کنید و سپس در محل هایی که احتمال زندگی یا تردد سوسک کابینت وجود دارد، بریزید. پودر کابینت به مدت یک هفته باید در این محل بماند و به مرور موجب از بین رفتن سوسک های کابینت خواهد شد. پس از یک هفته در صورتی که هنوز اثری از این حشرات مشاهده شد، مجددا از پودر برگ بوی جدید استفاده نمایید.

    قهوه

    استفاده از تفاله قهوه در جاهایی که احتمال ورود سوسک کابینت را می دهید، می تواند مانع از ورود این حشرات به داخل خانه یا آشپزخانه شود. قرار دادن این تفاله ها در رخنه ها و شکاف های اطراف ساختمان، سقف کاذب یا محل هایی که برای تاسیسات برق یا لوله کشی وجود دارد، می تواند باعث جلوگیری از ورود سوسک کابینت شود؛ اما چنانچه آشپزخانه ای آلوده به این حشرات دارید، راه حل چندان موثری برای از بین بردن آنها به شمار نمی آید.

    سوسک های ریز
    راه های از بین بردن سوسک کابینت

    ارزان‌ترین روش از بین بردن سوسک کابینت چیست؟

    هرچند روش های مختلفی برای مبارزه با سوسک کابینت وجود دارد؛ اما می توان به عنوان ارزان ترین و موثرترین راه از بین بردن این سوسک ها می توان استفاده از اسپری حشره کش هایی که مخصوص مبارزه یا این حشرات موذی تولید می شود را نام برد. این اسپری ها اغلب دارای مقادیر زیادی ماده شیمیایی  سیفلوترین  می باشند که از جمله مواد موثر در از بین بردن حشرات موذی از قبیل سوسک کابینت می باشد.

    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    سوسک کابینت از کجا می آید؟

    سوسک های کابینت ممکن است از راههای مختلفی وارد محیط آشپزخانه شوند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

    • فاضلاب ها
    • ورود وسایل و مواد آلوده به تخم این حشرات
    • ورود از طریق خانه های همسایه ای که آلوده به سوسک کابینت هستند.

    فراموش نکنید که در صورت ورود تعداد اندکی از سوسک ها کابینت به آشپزخانه، به سرعت تکثیر و تخم ریزی می کنند و بلافاصله باید نسبت به از بین بردن آنها اقدام شود.

    4تا سوسک کابینت
    سوسک کابینت و اثرات آن

    نتیجه گیری

    سوسک های ریز کابینت موجوداتی موذی هستند که با ورود به آشپزخانه به سرعت تخم ریزی کرده و تکثیر می شوند. عوامل مختلفی از قبیل رطوبت و باقی مانده مواد غذایی می توانند در جذب، رشد و تکثیر این حشرات موثر باشند. روشهای مختلفی از جمله استفاده از محلول آب و صابون، سرکه؛ پودر بوریک اسید، طعمه گذاری، برگ بو و … برای از بین بردن سوسک های ریز کابینت وجود دارد؛ اما فراموش نکنید که از هر روشی که برای مبارزه با سوسک کابینت استفاده می کنید؛ باید پس از حذف کامل این حشرات، راه های نفوذ و عوامل جذب این حشرات در آشپزخانه را نیز حذف نمایید.

    دیاکودیزاین

    سوالات متداول

    1- برای جلوگیری از بازگشت سوسک های کابینت، پس از حذف آنها از آشپزخانه چه اقداماتی باید انجام داد؟

    محیط خانه باید تمیز و بدون باقی مانده مواد غذایی باشد، هرگونه نشتی یا رطوبت در محیط آشپزخانه باید برطرف شود، درزها یا شکاف ‌هایی را که سوسک ‌های کابینت ممکن است از آن وارد خانه شوند را ببندید. در ورودی خانه و محل ورود حشرات به خانه از اسپری حشره کش استفاده کنید.

    2- بهترین زمان برای استفاده از اسپری های حشره کش یا سم پاشی کابینت ها چه زمانی است؟

    بهتر است این کار زمانی انجام شود که خانه کاملا خالی است و حداقل تا 24 ساعت پس از استفاده از این مواد از بازگشت به خانه خودداری شود.

    3- مهمترین روش های از بین بردن سوسک های کابینت کدامند؟

     استفاده از اسپری آب و صابون سرکه، طعمه گذاری، ژل سوسک کش، پودر بوریک اسید، تفاله قهوه، برگ بو و اسپری های سوسک کش از جمله مهمترین روش های مبارزه با سوسک های کابینت هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *