کابینت باد کرده

  • امروزه به دلیل مزیت‌های مختلفی از جمله ارزان بودن و تنوع رنگ و طرح، استفاده از ام دی اف در تولید انواع مختلف کابینت آشپزخانه بسیار رایج است. با این وجود، رطوبت موجود در این محیط ممکن است در طولانی مدت موجب باد کردن و خرابی کابینت‌ها، به خصوص در نزدیکی سینک ظرفشویی شود. در ادامه این مطلب به بررسی امکان تعمیر کابینت باد کرده خواهیم پرداخت. سپس راهکارهایی برای جلوگیری از باد کردن کابینت و افزایش مقاومت آنها در برابر رطوبت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    کابینت خراب و اسیب دیده
    یک کابینت باد کرده

    دلیل متورم شدن و باد کردن کابینت ام دی اف

    به طور معمول کابینت‌های ام دی اف با روکش‌های از جنس پی وی سی  یا سایر مواد ضد رطوبت تا حد زیادی در مقابل آب مقاوم می‌شوند، اما به دو دلیل عمده رطوبت ممکن است به لایه‌های زیرین کابینت منتقل شود و موجب ایجاد کابینت باد کرده یا در مواردی لایه لایه شدن آنها شود.

    نخست آنکه با گذشت زمان ممکن است خراش و زدگی‌هایی در اثر تماس وسایل آشپزخانه بر روی روکش کابینت‌ها ایجاد شود و در این نقاط رطوبت خیلی راحت تر می‌تواند به بافت‌های داخلی ام دی اف نفوذ پیدا کرده و موجب باد کردن آن شود. از طرف دیگر با افزایش عمر کابینت‌ها نیز مقاومت آنها در برابر رطوبت کاهش پیدا می‌کند و احتمال جذب آب و رطوبت نیز در این گونه کابینت‌های قدیمی ‌بیشتر خواهد بود.

    آیا کابینت باد کرده قابل تعمیر است؟

    اولین سوالی که با مشاهده کابینت باد کرده با آن مواجه می‌شویم این است که آیا این کابینت‌ها قابل تعمیر هستند یا نه؟ در جواب این پرسش باید گفت که ترمیم چنین کابینت‌هایی بستگی به میزان نفوذ رطوبت در ام دی اف دارد. چنانچه باد کردگی سطح کابینت چندان عمقی نباشد، با سنباده زدن و استفاده از موادی مانند بتونه و چسب چوب می‌توان بخش‌های آسیب دیده را ترمیم نمود.

    البته بهتر است که انجام این کار به فردی متخصص سپرده شود تا نتیجه مطلوب تری به دست‌آید. فراموش نکنید که حتی ام دی اف‌هایی که با عنوان ضد آب در بازار وجود دارند نیز در صورت خراشیدگی‌های سطحی دچار پوسیدگی می‌شود و باد می‌کنند و به همین دلیل بهترین راهکار مراقبت از کابینت است، تا نیازی به انجام تعمیرات نباشد. این مراقبت‌ها به خصوص در مورد کابینت‌های اطراف سینک که همواره در معرض خیس شدگی قرار دارند، باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.

    کابینت اسیب دیده و پوسته شده
    پوسته شدن کابینت

    چطور کابینت ام دی اف باد کرده را تعمیر کنیم؟

    همان طور که بیان شد. هر چند تعمیر کابینت باد کرده از جنس ام دی اف امکان پذیر است اما این کار نیاز به مهارت دارد. همچنین در صورت اینکه بخش باد کرده کابینت درب آن باشد می‌توان بدون نیاز به ترمیم آن را تعویض نمود. در برخی موارد که رطوبت موجب جدا شدن لایه رویی کابینت بشود. می‌توان چسب مخصوصی را با استفاده از ابزاری مانند سرنگ یا چاقو به درون شکاف وارد کرد. با فشردن لایه‌ها به همدیگر کار ترمیم کابینت باد کرده را انجام داد.

    چنانچه رطوبت اندکی به ام دی اف کابینت رسیده باشد ، در مراحل ابتدایی تعمیر با استفاده از جریان هوای گرم سشوار نیز بخش آسیب دیده کابینت باد کرده را خشک کرده و به حالت اولیه باز گرداند. البته در برخی موارد که میزان آسیب و باد کردن کابینت زیاد باشد باید از روش‌های عمیق تری مانند سنباده زدن دستی یا برقی استفاده نمود؛ در این روش بخش آسیب دیده تا جایی که اثر از رطوبت و پوسیدگی وجود نداشته باشد، ساییده می‌شود و پس از آن به کمک بتونه کاری سطح کار مسطح می‌شود.

    فراموش نکنید که بتونه کردن تعمیری سطوح کابینت نیاز به مهارت ویژه ای دارد و باید با دقت انجام شود تا بخش‌های ترمیم شده به صورت کاملا یکنواخت با دیگر سطوح به نظر برسند.

    کابینت اسیب دیده و باد کرده
    جلوگیری از بادکردن کابینت

    راه‌های جلوگیری از باد کردن کابینت

    رعایت برخی موارد در نصب، استفاده و نگهداری از کابینت‌ها موجب افزایش طول عمر کابینت‌ها و مقاومت بیشتر آنها در برابر رطوبت و پوسیدگی خواهد شد. برخی از مهمترین این موارد برای جلوگیری از ایجاد کابینت باد کرده عبارتند از:

    • تمیز کردن مرتب لکه‌ها و گرد و غبار از روی سطوح کابینت
    • خشک کردن سریع کابینت‌هایی که ممکن است به دلایل مختلف خیس شوند
    • استفاده از روکش‌ها و مواد با کیفیت و استاندارد در نصب و راه اندازی کابینت‌های آشپزخانه
    • حمل و جابجایی با احتیاط ظروف و قابلمه‌های فلزی در کابینت‌ها برای جلوگیری از ایجاد خراش در روکش‌های ضد آب
    • استفاده از ورق‌های پی وی سی در کابینت‌های اطراف سینک که با رطوبت بیشتری در تماس هستند
    • استفاده از چسب آکواریوم در آب بندی شیار‌ها و شکاف‌های اطراف کابینت‌ها
    • به کارگیری نوارهای پی وی سی در بخش‌هایی که کابینت برش خورد
    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    آنچه در مقاله کابینت باد کرده بیان شد

    همان گونه که بیان شد؛ بروز پوسیدگی و باد کردن کابینت‌ها از جمله مشکلاتی است که در اثر رطوبت برای کابینت بندی آشپزخانه‌ها ممکن است رخ دهد. هر چند با رعایت برخی نکات ایمنی در آشپزخانه می‌توان تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری نمود. اما در صورتی که با چنین آسیبی در کابینت‌ها مواجه شدید، در مواردی که باد کردن ام دی اف به صورت عمقی نباشد. امکان ترمیم و تعمیرات وجود دارد. در این مطلب تلاش شد تا به صورت مختصر به بررسی چگونگی تعمیر کابینت باد کرده پرداخت. راهکار‌هایی نیز برای جلوگیری از بروز این مشکل بیان شد. البته فراموش نکنید که برای انجام این کار بهتر است از کمک افراد حرفه ای استفاده شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

    دیاکودیزاین

    سوالات متداول

    • برای جلوگیری از باد کردن کابینت‌های چه اقداماتی باید انجام داد؟

    خشک کردن سریع کابینت‌ خیس شده، خشک نگه داشتن سینک و اطراف آن، خشک کردن آب باقی مانده روی قسمت بالای درب کابینت‌ها، دقت در خیس نکردن کابینت‌ها در زمان شست و شوی کف آشپزخانه، عایق کردن قسمت‌های خراشیده کابینت با چسب آکواریوم، تمیز کردن کابینت با دستمال نمدار به جای شستن آنها.

    • مهمترین دلایل کابینت باد کرده آشپزخانه چیست؟

    وجود خراش در لایه ضد رطوبت کابینت‌ها،  عمر بالای کابینت‌ها و از دست رفتن خاصیت ضد آب لایه بیرونی آنها.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *