کابینت های ملامینه در آشپز خانه

یک آشپزخانه با کابینت های ملامینه براق آبی سفید


  • در میان انواع کابینت‌ که امروزه در آشپزخانه‌ها نصب می‌شود، کابینت ملامینه را می‌توان یکی از ارزان ترین و به صرفه ترین انواع به شمار آورد. روکش‌های ملامینه در طرح و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و جزء مواد پر کاربرد در ساخت کابینت‌ها محسوب می‌شوند. اغلب افراد این کابینت را به دلیل شباهت های ظاهری با کابینت نئوکلاسیک اشتباه می گیرند؛ در صورتی که کابینت ملامینه فقط در ظاهر مشابه کابینت نئوکلاسیک می باشد. البته نباید فراموش که کابینت‌های ملامینه معمولا در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارند و به همین دلیل نسبت به خراشیدگی و آسیب لایه روکش حساسیت بیشتری دارند. در ادامه این مطلب پس از معرفی کامل این دسته از کابینت‌ها؛ مهمترین انواع آن‌ها و مزایا و معایب کابینت‌های ملامینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    یک آشپزخانه با کابینت ملامینه و میز و صندلی
    انواع کابینت ملامینه

    انواع کابینت ملامینه بر اساس نوع روکش

    کابینت‌های ملامینه را معمولا با توجه به نوع روکش ملامینه ای که در تولید آنها به کار می‌رود به سه دسته براق، مات و کتان تقسیم بندی می‌کنند که در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها می‌پردازیم:

    کابینت های ملامینه براق سفید طوسی د ریک اشپزخانه شیک
    کابینت ملامینه سفید طوسی براق

     

     کابینت ملامینه براق

    این دسته از کابینت‌های ملامینه سطحی براق و درخشنده دارند که البته در مقایسه با کابینت‌ هایگلاس درخشندگی کمتری دارند و همچنین در برابر رطوبت نیز مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. استفاده از کابینت ملامینه براق برای آشپزخانه‌هایی با فضای کم گزینه مناسبی می‌باشد؛ از مهمترین مزیت‌های این جنس از کابینت می‌توان به سادگی تمیز کردن آنها اشاره کرد؛ البته مهمترین ایراد کابینت‌های ملامینه براق نیز مقاومت کم آنها در برابر خراشیدگی و خط و خش است که باید در زمان انتخاب جنس کابینت مورد توجه قرار گیرد؛ علاوه بر آن در بسیاری موارد با گذشت زمان، سطح ملامینه این دسته از کابینت‌ها درخشندگی خود را از دست داده و مات خواهد شد.

    کابینت های ملامینه مات

    کابینت‌های ملامینه مات در مقایسه با نوع براق و انواع هایگلاس بازتاب نور کمتری دارند؛ البته نسبت به کابینت‌های ملامینه براق در برابر خط و خش و کثیفی مقاوم تر هستند و به همین دلیل معمولا طول عمری بیشتری دارند.

     کابینت ملامینه کتان

    می‌توان گفت که مقاوم ترین نوع کابینت‌های ملامینه ، نوع کتان آنها می‌باشد که در برابر عوامل فیزیکی، خط و خش و کثیف شدن نسبت به دو نوع قبل مقاومت بیشتری دارند. ویژگی ظاهری کابینت ملامینه کتان سطح بافت دار، زبر و مات آنهاست. این دسته از کابینت‌ها معمولا در طرح و رنگ‌های مختلفی تولید شده و به عنوان یک متریال ارزان و نسبتا مقاوم در نصب و راه اندازی آشپزخانه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

    کابینت های سفید رنگ ملامینه در یک آشپز خانه
    مدل کابینت ملامینه جدید

    عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابینت ملامینه چیست؟

    هر چند کابینت‌های ملامیه جز انواع اقتصادی کابینت محسوب می‌شوند اما قیمت تمام شده نصب این نوع کابینت‌ها نیز مانند سایر متریال‌ها به عوامل مختلفی وابسته است و به همین دلیل شاهد اختلاف در هزینه مورد نیاز برای نصب کابینت ملامینه در متراژهای یکسان خواهیم بود.

    از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تعیین قیمت کابینت‌های ملامینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • طرح و رنگ روکش‌های ملامینه به کار رفته در ساخت کابینت
    • نوع کابینت از نظر سفارشی یا پیش ‌ساخته بودن آن‌ها
    • کیفیت و برند تولید کننده ورق ملامینه کابینت
    • ابعاد کابینت‌های نصب شده
    • کیفیت و نوع یراق آلات و تجهیزات به کار رفته در تولید کابینت‌ها
    • میزان مهارت و حق الزحمه نصاب کابینت‌ها

     مزایای کابینت روکش ملامینه

    از جمله مهمترین مزایای کابینت‌های تولیدی با روکش ملامینه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • تمیز کاری آسان

    به دلیل وجود سطح صاف در اکثر کابینت‌های ملامینه، تمیز کردن این دسته از کابینت‌ها معمولا به سادگی و با استفاده یک دستمال ساده امکان پذیر است؛ البته همان طور که گفته شد به دلیل مقاومت پایین روکش ملامینه باید تمیزکاری با احتیاط و دقت بیشتری انجام شود.

    • طرح و رنگ متنوع

    به دلیل مصنوعی بودن روکش‌های به کار رفته در تولید کابینت‌های ملامینه می‌توان متناسب با سلیقه‌های گوناگون، طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی را تولید و به بازار عرضه کرد و این ویژگی از جمله مهمترین مزیت‌هایی است که موجب فروش و استقبال بیشتر از کابینت ملامینه خواهد شد.

    • قیمت پایین

    در مقایسه با بیشتر انواع کابینت‌هایی که از فراورده‌های چوبی تولید می‌شوند، کابینت‌های ملامینه دارای قیمت پایین تری هستند و به همین دلیل می‌توان برای صرفه جویی در هزینه‌های راه اندازی آشپزخانه به سراغ استفاده از کابینت ملامینه رفت؛ البته نباید فراموش کرد که به تناسب این قیمت پایین، طول عمر کمتری را نیز باید از این نوع محصول انتظار داشت.

    • استفاده در سبک‌های مدرن

    به دلیل طرح و رنگ‌های ساده کابینت‌های ملامینه، به راحتی می‌توان از آنها در چیدمان‌های مدرن آشپزخانه استفاده نمود.

    • حمل و نقل راحت تر

    کابینت‌های ملامینه معمولا در مقایسه با انواع دیگر وزن کمتری دارند و به همین دلیل نیز جابجایی و حمل و نقل آنها ساده تر است.

    کابینت های ملامینه سفید در آشپزخانه
    کابینت های سفید ملامینه

    معایب کابینت روکش ملامینه

    در کنار مزایایی که برای کابینت ملامینه بیان شد؛ استفاده از این نوع متریال در ساخت کابینت با برخی معایب نیز همراه است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • محدودیت در برش کاری و ابزارخوری ؛ اغلب کابینت‌های ملامینه از تخته‌های نئوپان به همراه روکش ساخته می‌شوند و این جنس نیز به دلیل اینکه از ذرات درشت خرده چوب تولید می‌شود، بر خلاف ام دی اف‌ها قابلیت پرداخت چندانی ندارد و نمی‌توان متناسب با طراحی‌های مختلف، فرم دهی مناسبی در کابینت ایجاد نمود.
    • در برابر حرارت مقاومت پایینی دارند؛ روکش ملامینه این نوع کابینت چنانچه در معرض حرارت بالا یا مداوم قرار بگیرد، به راحتی آسیب می‌بیند .
    • استفاده از شوینده‌های شیمیایی می‌تواند به روکش آنها آسیب برساند. چنانچه می‌خواهید به طور مرتب کابینت‌ها را با استفاده از شوینده‌های مختلف تمیز کنید، استفاده از این نوع متریال نمی‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد و احتمال خرابی روکش و در نتیجه پوسیدگی زود هنگام کابینت وجود خواهد داشت.
    • کابینت‌های ملامینه در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارند و بهتر است که به خصوص در اطراف سینک و نواحی مرطوب آشپزخانه از این نوع کابینت استفاده نشود و در صورتی که ناچار به کاربرد آنها هستید، تا حد امکان از خیس شدن آنها جلوگیری کرده و همچنین تمامی‌شیارها و درزهای اطراف کابینت را به طور کامل با چسب آکواریوم عایق بندی کنید.

    عدم توجه به این موارد باعث می‌شود که بدنه و درب کابینت بعد از مدتی رطوبت را جذب کرده و باد کند و ظاهری ناخوشایند در کابینت‌های شما به وجودآید.

    • در طراحی محدودیت دارند و به دلیل طرح‌های ساده ای که در ساخت این نوع کابینت به کار می‌رود، تنها در سبک‌های مدرن قابلیت استفاده دارند و چنانچه در دکوراسیون خود از سبک‌های کلاسیک استفاده می‌کنید، کابینت ملامینه را نمی‌تواند به عنوان بخشی از این چیدمان انتخاب نمود.

    تفاوت این نوع کابینت و کابینت های گلاس چیست؟

    از جمله مهمترین تفاوت‌هایی که بین کابینت ملامینه و کابینت های گلاس وجود دارد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • کابینت‌های ملامینه از ورق‌های نئوپان با روکش ملامینه تولید می‌شوند، در حالی که کابینت هایگلاس از ام دی اف با روکش پلاکسی گلاس می‌سازند.
    • کابینت‌های ملامینه نسبت به نوع هایگلاس درخشندگی کمتری دارند.
    •  کابینت های گلاس قیمت بالاتری دارند.
    • کابینت ملامینه نسبت به رطوبت، حرارت و خراشیدگی در مقایسه با نوع هایگلاس مقاومت کمتری دارد.
    • لکه و آلودگی‌ها بر روی سطح کابینت‌های هایگلاس بیشتر جلب توجه می‌کند.
    کابینت های ام دی اف قهوه تیره
    کابینت های ام دی اف

     

    کابینت های ملامینه بهتر است یا ام دی اف

    کابینت‌های ملامینه و ام دی اف دو نوع محبوب از کابینت‌های آشپزخانه هستند که در طراحی داخلی استفاده می‌شوند. ملامینه را از یک تخته MDF یا HDF با پوششی از ملامینه (ورق‌های نازکی از کاغذ ملامینه) می‌سازند. این نوع کابینت‌ها به دلیل هزینه کم و مقاومت در برابر رطوبت مورد توجه قرار می‌گیرند. اما، ظاهر ملامینه ممکن است کمی یکنواخت نباشد و در مقابل ضربه‌ها و حرارت‌های زیاد حساس باشد.

    در مقابل کابینت‌های ام دی اف را از یک تخته MDF یا HDF با پوشش PVC یا HPL (لمینت فشرده) می‌سازند. این نوع کابینت‌ها دارای ظاهر یکنواخت‌تر و مقاومت بیشتر در برابر خطوط و ضربه‌ها هستند. همچنین، ام دی اف مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارد و به راحتی از لحاظ تمیزکاری قابل مدیریت است. با این حال، هزینه تولید ام دی اف بیشتر است.

    در نتیجه، انتخاب بین کابینت ملامینه و ام دی اف بستگی به سلیقه شخصی، بودجه و نیازهای زندگی روزمره دارد. هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند و باید با دقت به این نکات تفکر شود تا بهترین گزینه را برای فضای زندگی خود انتخاب کنید. کابینت انزو در بین کابینت های از جنس ام دی ام می‌تواند انتخاب مناسبی برای آشپزخانه باشد.

     رنگ‌های رایج کابینت ملامینه

    همان طور که بیان شد؛ کابینت‌های ملامینه در رنگ‌های بسیار متنوعی می‌سازند. با توجه به سلیقه، نوع چیدمان و کوچکی یا بزرگی آشپزخانه می‌توان رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمود. از جمله رایجترین رنگهای این دسته از کابینت‌ها می‌توان به رنگ‌های زیر اشاره کرد:

    • سفید براق
    • سفید مات
    • سفید طلایی
    • سفید طوسی
    • دیگر رنگ‌های روشن از قبیل شیری، کرمی، صدفی و استخوانی
    • انواع قهوه ای روشن ، قهوه ای تیره و نسکافه ای
    • رنگهای تیره مانند مشکی مات، مشکی براق و خاکستری؛ البته رنگهای تیره در کابینت‌های ملامینه به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    آنچه درباره این کابینت بیان شد

    همان گونه که گفتیم کابینت‌ ملامینه از ورقه‌های نئوپان تولید می‌شوند که بر روی آنها نوعی روکش ملامینه قرار می‌گیرد. این نوع کابینت جزء متریال اقتصادی به شمار می‌آید. استفاده از کابینت‌های ملامینه در کنار مزایایی مانند تنوع رنگ و قیمت پایین، معایبی نیز دارد که از مهمترین آنها می‌توان مقاومت کم در برابر رطوبت و خط و خش را نام برد.

    دیاکودیزاین

    سوالات متداول

    • مهمترین مزایای کابینت‌های ملامینه کدامند؟
      تمیز کردن آسان، قیمت مقرون به صرفه، سازگاری با سبک‌های مدرن طراحی، حمل و نقل راحت تر به دلیل وزن کم، تنوع در رنگ و طرح
    • کابینت‌های ملامینه بر اساس نوع روکش به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
      به سه دسته ملامینه براق، ملامینه مات و ملامینه کتان تقسیم می‌شوند که نوع کتان نسبت به دیگر انواع از مقاومت بیشتری برخوردار است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *