تمیز-کردن-کابینت-های-مختلف

  • محیط هر آشپزخانه به دلیل تردد زیاد و تهیه غذا، فضایی مستعد برای ایجاد آلودگی است و کابینت‌ها نیز به عنوان یکی از اجزای اصلی طراحی آشپزخانه که همواره در معرض آلودگی هایی از قبیل چربی و گرد و غبار هستند، باید به صورت مرتب تمیز شوند. با توجه به جنس و نوع کابینت، روشها و مواد متفاوتی مانند استفاده از مواد طبیعی یا اسپری‌ها و محلول‌های صنعتی برای تمیز کردن آنها به کار گرفته می‌شود؛ در ادامه این مطلب به بررسی روش تمیز کردن کابینت ها ی مختلف خواهیم پرداخت؛

     

    تميز كردن كابينت ام دي اف

    کابینت‌های ام دی اف به دلیل قیمت پایین تر و تنوع رنگ بیشتر نسبت به کابینت‌های چوبی کاربرد بیشتری در آشپزخانه‌های دارند. ورقه‌های ام دی اف از ذرات ریز فشرده شده  چوب به همراه مواد ضد رطوبت ساخته می‌شوند و معمولا با روکشی از جنس وینیل پوشانده می‌شوند. کابینت‌های ام دی اف هر چند در مقابل رطوبت مقاومت نسبی دارند، اما در صورت خیس شدن دچار آسیب می‌شوند و در زمان تمیز شدن باید به این نکته توجه شود.

    برای تمیز کردن کابینت‌های ام دی اف کافیست ابتدا محلولی شوینده مناسب را انتخاب کرده و با استفاده از یک دستمال نانو یا میکروفایبر نرم و حرکت آرام و دایره شکل دست، محل لکه یا آلودگی بر روی کابینت را تمیز کنید. فراموش نکنید که پس از تمیز کردن به کمک یک دستمال خشک، رطوبت سطح کابینت را بگیرید.

    تمیز کردن انواع کابینت آشپزخانه
    انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ برای تمیز کردن کابینت

    انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ برای تمیز کردن کابینت ام دی اف

    یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن کابینت‌های ام دی اف، شامپو فرش است. برای استفاده از این ماده می‌توانید آن را با نسبت 1 به 2 در آب گرم رقیق نمایید؛ البته فراموش نکنید که شامپو فرش‌های قوی می‌توانند به سطح کابینت آسیب برسانند و بهتر است از انواع ضعیف و رقیق شده استفاده شود.

    به منظور تمیز کردن ام دی اف‌های سفید بهتر است که ابتدا با استفاده از پارچه نخی نرم و خشک گرد و غبار روی سطوح را تمیز کنید و سپس با استفاده از دستمالی که با آب ولرم مرطوب شده، لکه‌های روی کابینت را تمیز کنید و در پایان رطوبت سطوح را با دستمال خشک نمایید.

    برای پاک کردن لکه هایی مانند چربی، قهوه یا غذا می‌توان از محلول بسیار رقیق مواد شوینده با ph  خنثی در آب ( با نسبت 5 قطره در یک لیتر) استفاده کرد. برای انجام این کار استفاده از پارچه ای نخی و نرم و فشار آرام دست را نباید فراموش کرد.

    برای تمیز کردن کابینت‌های قهوه ای نیز می‌توان از همان روش کابینت سفید استفاده نمود، ضمن اینکه به کارگیری موادی مانند محلول شامپو فرش و آب ولرم و انواع اسپری‌های تمیز کننده کابینت نیز می‌تواند به عنوان روشهایی موثر مورد استفاده قرار گیرند.

     

    نحوه تمیز کردن کابینت چوبی

    کابینت‌ها چوبی یا تمام چوب از جمله کابینت‌های کلاسیک و گران قیمت به شمار می‌آیند. برای ساخت این مدل از کابینت از چوب درختانی مانند راش، گرد و گیلاس استفاده می‌شود و علت قیمت بالای آنها نیز استفاده از چوب‌های طبیعی به جای فراورده‌های چوبی است.

    برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی حتما باید از دستمال یا اسفنج نرم و در صورت نیاز از شوینده‌های مناسب استفاده شود. به کارگیری اسکاچ یا سیم باعث ایجاد خش و آسیب در سطح کابینت خواهد شد. فراموش نکنید که خیس شدن کابینت می‌تواند موجب تغییر شکل و تورم سطوح چوبی شود و به همین دلیل پس از تمیز کردن با دستمال مرطوب حتما باید سطح کار کامل خشک شود. برای تمیز کردن این کابینت‌ها می‌توان از برخی مواد شوینده استفاده کرد که در ادامه برخی از مهمترین آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    تمیز کردن دستگیره کشوی کابینت
    معرفی مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن کابینت چوبی

    انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ برای تمیز کردن کابینت چوبی

    از جمله مهمترین موادی که برای تمیز کردن کابینت چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • استفاده از محلول آب و سرکه که علاوه بر تمیزکاری، موجب ضدعفونی کردن سطح چوب نیز خواهد شد.
    • استفاده از ترکیب آب ولرم و جوش شیرین؛ در این روش ابتدا سطح کابینت را با دستمالی پاک کرده و سپس با استفاده از اسفنجی آغشته به این مواد، کابینت‌ها را تمیز می‌کنیم و در آخر نیز با یک پارچه نرم تمامی سطوح را کاملا خشک می‌کنیم
    • برای براق کردن سطوح چوبی که مات شده اند، می‌توان از چای کیسه ای استفاده کرد. برای انجام این کار ابتدا چای کیسه ای را در آب می‌خیسانیم و سپس با اسفنج آغشته به این آب سطح کابینت را تمیز می‌کنیم؛ اسید تانیک موجود در این محلول موجب درخشندگی سطوح کار خواهد شد.

     

    نحوه تمیز کردن کابینت ممبران

    کابینت وکیوم یا کابینت ممبران به کابینت هایی ساخته شده از ام دی اف گفته می‌شود که سطوح خارجی آنها با روکشی از جنس پی وی سی پوشانده می‌شود. این طرح از کابینت به دلیل نقوش متعددی که دارند بیشتر مستعد آلوده شدن هستند و تمیز کردن آنها باید در فواصل زمانی کوتاه تری انجام شود.

    برای تمیز کاری کابینت ممبران می‌توان در چهار مرحله زیر این کار را انجام داد:

    • تمیز کردن گرد و غبار با پارچه ای نرم از روی سطوح کابینت
    • چربی زدایی با استفاده از محلول رقیق شده مایع ظرفشویی و آب؛ در این مرحله با استفاده از اسفنجی نرم تمام سطوح، لولا و دستگیره‌ها را تمیز کرده و بلافاصله خشک می‌نماییم. برای طرح‌های ریز کابینت می‌توان از یک مسواک نرم نیز استفاده نمود.
    • در مرحله سوم برای از بین بردن جرم‌های قوی می‌توان از محلول سرکه و آب استفاده کرد
    • در آخرین مرحله اگر لکه هایی هنوز از بین نرفته اند، می‌توان از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده نمود و پس از آن با یک دستمال مرطوب محل آغشته به این مواد را تمیز کرد. فراموش نکنید که در پایان استفاده از دستمال مرطوب، محل مورد نظر را کاملا خشک نمایید.

    انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ برای تمیز کردن کابینت ممبران:

    برای تمیز کردن کابینت‌های ممبران می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد؛ برخی از رایجترین این مواد شوینده عبارتند از:

    • آب گرم
    • محلول آب و صابون
    • محلول آب و سرکه
    • جوش شیرین
    • شیشه پاک کن و آب
    • ترکیب سرکه و آب لیمو
    • شوینده‌ها و اسپری‌های صنعتی مخصوص کابینت
    تمیز کردن درب کابینت فلزی
    روش تمیز کردن کابینت فلزی

    نحوه تمیز کردن کابینت فلزی

    کابینت‌های فلزی از جمله قدیمی ترین انواع کابینت مورد استفاده در آشپزخانه‌ها هستند که هنوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در بسیاری از موارد از بدنه‌های فلزی در کنار درب‌های ام دی اف یا های گلاس برای ساخت کابینت استفاده می‌شود.

    تمیز کردن کابینت‌های فلزی در مقایسه با انواع دیگر کابینت به مراتب ساده تر است و تنها کافیست با استفاده از شوینده‌های مناسب و پارچه یا اسفنجی نرم که موجب زنگ زدن و خط و خش روی سطح کار نمی شود، این کار را  مطابق با مراحل زیر انجام داد:

    • تمیز کردن گرد و غبار سطح کابینت
    • خالی کردن کابینت در صورت نیاز
    • تمیز کردن قسمت‌های زنگ زده
    • تمیز کردن لکه‌‌ها و آلودگی‌های کابینت
    • خشک کردن سطح کابینت

    انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ برای تمیز کردن کابینت فلزی:

    به منظور تمیز کردن کابینت‌های فلزی می‌توان از مواد زیر استفاده کرد:

    • محلول آب و سرکه برای پاک کردن لکه‌های چربی و روغن
    • الکل
    • محلول رقیق شده آب و مواد شوینده ای مانند مایع ظرفشویی، صابون و شامپو فرش
    • اسپری پاک ‌کننده غیر اسیدی موجود در بازار

     

    نحوه تميز كردن كابينت هاي گلاس

    کابینت‌های های گلاس در واقع نوعی کابینت ام دی اف هستند که با استفاده از روکش‌های پلاستیکی، شیشه ای و براق پوشانده شده و ضد آب شده اند. این نوع کابینت به دلیل تنوع طرح و براق بودن، جای ویژه ای در دکوراسیون آشپزخانه‌ها پیدا کرده است و تفاوت قیمتی چندانی نیز با کابینت‌های ام دی اف کلاسیک ندارد. کابینت‌های های گلاس به دلیل براق بودن، سریعتر آلودگی‌ها را نشان می‌دهند، ضمن اینکه آثار انگشتان نیز بر روی سطوح این نوع کار بیشتر به چشم می‌آید و به همین دلیل در فواصل زمانی کوتاه باید تمیز شوند.

    برای تمیز کردن کابینت‌های های گلاس می‌توان از برخی شوینده‌های طبیعی یا صنعتی که متناسب با این جنس از کابینت هستند، به همراه دستمال یا اسکاج نرم استفاده کرد و در پایان نیز با کمک دستمال خشک اثرات باقی مانده از روی سطح کابینت را از بین برد.

    انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ برای تمیز کردن کابینت هاي گلاس

    بسته به نوع و شدن لکه هایی که بر روی کابینت های گلاس ایجاد می‌شود، می‌توان از مواد زیر برای تمیز کاری استفاده نمود:

    • آب ولرم
    • محلول آب و سرکه
    • ترکیب آب و مایع ظرفشویی رقیق شده
    • ترکیب آب و جوش شیرین
    • ترکیب جوش شیرین و سرکه
    • شیشه پاک کن یا اسپری‌ مخصوص کابینت
    تمیز کردن کابینت
    مزایای تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه

    اهمیت تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه

    همان طور که گفته شد آشپزخانه به عنوان محل تهیه و نگهداری مواد غذایی باید محیطی تمیز و عاری از انواع آلودگی‌ها باشد. از طرف دیگر تردد زیاد در این محیط و تهیه غذا موجب ایجاد انواع آلودگی‌ها از قبیل لکه‌های چربی و روغن و گرد و غبار بر روی تجهیزاتی مانند کابینت‌ها و دیگر وسایل خواهد شد. با توجه به این موارد، برای حفظ زیبایی طراحی داخلی آشپزخانه و همچنین سلامت اعضای خانواده، لازم است تا به طور مرتب کابینت‌ها تمیز شوند. البته تعداد دفعات این کار بسته به جنس و نوع کابینت می‌تواند متفاوت باشد.

    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

     

    نتیجه گیری تمیز کردن کابینت

    کابینت‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی هر آشپزخانه باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشند. با توجه به جنس هر کابینت روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در این مطلب سعی شده است تا برخی از این روش‌ها و همچنین انواع مواد شوینده ای که در این روش‌ها به کار می‌روند، مورد بررسی قرار گیرد.

    دیاکودیزاین

    سوالات متداول

    • برای تمیز کردن کابینت‌های های گلاس چه کاری باید انجام داد؟

    بهترین روش برای تمیز کردن کابینت های گلاس استفاده از آب گرم و سرکه است. برای جلوگیری از ایجاد خط و خش باید از پارچه نخی یا اسکاج و اسفنج نرم استفاده شود.

    • بهترین ماده تمیز کننده کابینت چیست؟

    انواع مختلفی از شوینده‌های طبیعی و صنعتی برای تمیز کردن کابینت‌ها وجود دارد اما انتخاب بهترین نوع آنها بستگی به جنس کابینت و نوع لکه‌ها دارد.

    • قبل از تمیز کردن کابینت‌ها با یک شوینده جدید چه کارهایی باید انجام داد؟

    برای اطمینان از اینکه موجب آسیب به سطح کابینت نمی شود، آنرا در بخشی از کابینت که در دید قرار ندارد آزمایش کنید و پس از تمیز کردن و خشک کردن آن، نسبت به استفاده از آن ماده برای تمام کابینت‌ها اقدام نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *