دلایل-بوی-بد-کابینت-و-راه‌های-جلوگیری-از-آن

  • آشپزخانه به عنوان مکانی برای تهیه و نگهداری مواد غذایی باید محیطی بهداشتی و عاری از هر گونه آلودگی باشد. وجود بوی بد کابینت یکی از موارد آزار دهنده‌ای است که می تواند حس ناخوشایندی در این محیط ایجاد کند و علاوه بر آن بر بوی مطبوع غذا‌ها نیز تاثیر منفی بگذارد. در کابینت جدید معمولا از متریال مرغوب و باکیفیت استفاده می‌شود که این مورد باعث کاهش احتمال ایجاد بوی بد در کابینت می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا ضمن بررسی دلایل ایجاد این بوی نامطبوع، روش‌هایی را برای از بین بردن آن بیان نماییم.

    علت بوی بد داخل کابینت چیست؟

    هر چند راه‌های مختلفی برای رفع بوی بد کابینت‌ها وجود دارد؛ اما قطعا پیشگیری از ایجاد این بوها می تواند به صرفه تر و ساده تر باشد. به همین منظور می توان بهتر است که ابتدا با دلایل ایجاد بوی بد کابینت آشنا شویم.

    به طور کلی عدم نگهداری صحیح از کابینت‌ها و سهل انگاری در تمیز کردن آنها را می توان دلایل اصلی ایجاد بوی بد در کابینت به شمار آورد؛ اما علاوه بر این موارد دلایل متعدد دیگری نیز برای تولید بوی بد در کابینت وجود دارد که از جمله مهمترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    رطوبت

    نفوذ آب و رطوبت به بافت کابینت‌های می تواند موجب رشد قارچ و باکتری هایی شود که عامل ایجاد بوی ناخوشایند در کابینت هستند. این وضعیت به خصوص در کابینت‌های اطراف سینک ظرفشویی که بیشتر در معرض خیس شدن و نشتی آب قرار دارند؛ به وجود می آید.

    مواد غذایی فاسد در یخچال
    مواد غذایی فاسد از دلایل بوی بد کابینت

    آلودگی و مواد غذایی فاسد

    دلیل دیگر بوی بد کابینت‌ می‌تواند ناشی از نگهداری سطل زباله در کابینت باشد و این بو به خصوص اگر زباله‌ها در فواصل زمانی طولانی تخلیه شوند، بیشتر خواهد بود. همچنین اگر ظروف به درستی شسته نشوند یا ظرف کثیفی در کابینت نگهداری شود نیز احتمال ایجاد بوی بد در کابینت وجود دارد. علاوه بر آن نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی در دمای کابینت نیز موجب فساد آنها پس از چند روز و ایجاد بوی بد خواهد شد.

    پوسیدگی  از دلایل ایجاد بوی بد کابینت

    پوسیدگی کابینت‌ها که در اثر عوامل مختلفی از جمله رطوبت یا فعالیت برخی حشرات ممکن است رخ داده باشد نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی نامطبوع کابینت‌ها به شمار‌ می‌آید.

     مواد شیمیایی

    عامل دیگر از بوی بد کابینت‌، می‌تواند مواد شیمیایی از قبیل چسب، رنگ یا لاک به کار رفته در ساخت کابینت‌ها باشد و اغلب استفاده از مواد نامرغوب در این موارد باعث بوی بد بیشتری در آشپزخانه خواهد شد. علاوه بر آن، گاهی اوقات نگهداری مواد شیمیایی مختلفی از قبیل جرم گیر و غیره در کابینت نیز‌ می‌تواند موجب ایجاد بوی ناخوشایند در کابینت شود.

    جریان نداشتن هوا

    جریان نداشتن هوا در کابینت به خصوص در کابینت هایی که زیاد مورد استفاده روزانه قرار نمی گیرند و ممکن است به ندرت درب آنها باز و بسته شود، دلیل دیگر ایجاد بوی بد است که اغلب این وضعیت ماندگاری چندانی هم ندارد و با ورود جریان هوا پس از مدتی از بین‌ می‌رود.

    استفاده از متریال بی‌ کیفیت در ساخت کابینت

    یکی دیگر از دلایل ساختاری بوی بد کابینت، نوع جنس و متریال به کار رفته در ساخت کابینت است. برخی از نئوپان‌های به کار رفته در تولید کابینت‌ها ممکن است از کیفیت پایینی برخوردار باشند و عامل اصلی بوی بد کابینت باشند.

    آشپزخانه با سبک کلاسیک
    رفع بوی بد کابینت

    راه‌های از بین بردن بوی بد کابینت

    برای مقابله با بوی بد کابینت‌ها راه کار‌های متعددی وجود دارد که برخی از رایجترین این روش‌ها عبارتند از :

    • تماس با نور مستقیم خورشید در بسیاری موارد راهکار مناسبی برای از بین بردن بوی بد کابینت هاست و به همین منظور‌ می‌توان بخش هایی از کابینت، مانند کشوها را که امکان جدا شدن دارند، در زیر نور آفتاب قرار داد یا در صورتی که به آشپزخانه نور خورشید‌ می‌تابد، با کنار زدن پرده یا باز گذاشتن درب کابینت ها، از این نور برای رفع بوی بد استفاده کرد.
    • جلوگیری از مرطوب شدن کابینت‌ها و اسکلت آنها و همچنین حذف نشتی آب به آنها نیز عامل دیگری برای از بین بردن بوی بد کابینت‌ها می‌باشد. به همین منظور‌ می‌توانید کلیه شکاف‌های و درز‌های اطراف کابینت‌ها را نیز با چسب آکواریوم به خوبی درزگیری کنید.
    • حذف قارچ و کپک هایی که در کابینت‌های اغلب کهنه و قدیمی ممکن است وجود داشته باشند نیز بوی بد کابینت‌ها را از بین خواهد برد.
    • تمیز کردن داخل کابینت‌ها و بدنه آنها با محلول سرکه و صابون نیز موجب حذف بوی بدن کابینت‌ می‌شود.
    • تمیز کردن سطوح مختلف کابینت با الکل سفید نیز عامل دیگری برای از بین بردن بوی بد کابینت است.
    • قرار دادن ظرفی حاوی جوش شیرین و سرکه در کابینت، بوی بد کابینت را به خود جذب‌ می‌کند
    • می توان با قرار دادن مقداری برنج خشک یا قهوه در کابینت نیز موجب کاهش بوی بد کابینت شد
    • استفاده از رنده صابون یا زغال و گذاشتن آن در کابینت و کشوهای آن نیز موجب از بین بردن بوی بد کابینت‌ می‌شود.
    • تمیز کردن هفتگی کابینت‌ها نیز از جمله عوامل موثری است که‌ می‌تواند موجب حذف بوی بد کابینت‌ها شود.
    • در برخی موارد‌ می‌توان با ترمیم روکش کابینت و استفاده از روکش‌های پلی اورتان ضمن حفاظت از کابینت‌ها در برابر پوسیدگی، بوی بد آنها را نیز از بین برد.

     علت بوی بد کابینت زیر سینک

    سینک یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در آشپزخانه است و به دلیل ارتباط مستقیم آن با رطوبت و ذرات چربی و غذا، سینک و کابینت زیر آن محیطی مناسب برای رشد و تکثیر انواع میکروب و باکتری به شمار‌ می‌آید و همین موضوع نیز یکی از عوامل اصلی ایجاد بوی بد کابینت زیر سینک‌ می‌باشد. علاوه بر آن تمیز نکردن مرتب سینک و ماندن ذرات مواد غذایی در لوله‌های زیر سینک نیز عاملی برای رشد قارچ و کپک در آنها خواهد شد و باعث‌ می‌شود که بویی شبیه به بوی فاضلاب همواره از کابینت زیر سینک به مشام برسد. همچنین گرفتگی این لوله‌ها و چکه کردن فاضلاب درون کابینت نیز از دیگر دلایل بوی بد زیر سینک محسوب‌ می‌شود؛ برای جلوگیری از این بوی ناخوشایند روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه برخی از مهمترین آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

    سینک آشپزخانه
    روش های از بین بردن بوی بد فاضلاب زیر سینک

    راه‌های از بین بردن بوی بد فاضلاب زیر سینک

    برای از بین بردن بوی بد کابینت‌های زیر سینک‌ می‌توان راهکارهای مختلفی را به کار برد که برخی از رایجترین آنها عبارتند از:

    • شست و شو و تمیز کردن مرتب وسایل موجود در کابینت زیر سینک؛ برای انجام این کار در صورت امکان وسایلی را که بوی فاضلاب به خود گرفته اند دور بیندازید و در غیر این صورت به طور کامل با مواد شوینده معطر بشویید؛ در آخر نیز مقداری جوش شیرین در کابینت قرار دهید تا بوی بد فاضلاب را به خود جذب کرده و از بین ببرد
    • مصرف محلول‌های شیمیایی برطرف کننده بوی فاضلاب؛ گاهی اوقات بوی بد کابینت زیر سینک به علت لوله‌های فاضلاب است که در این موارد‌ می‌توان با استفاده از موادی مانند وایتکس، لوله بازکن ‌ها، جرم گیرها و یا قرص بوگیر فاضلاب، موجب حذف یا کاهش این بوی نامطبوع شد.
    • استفاده از محلول سرکه و آب برای تمیز کاری کابینت و همچنین شستن سینک ظرفشویی با این محلول؛ در این روش‌ می‌توان با استفاده از یک دستمال آغشته به محلول سرکه و آب تمامی سطوح کابینت را کاملا تمیز کرد یا اینکه ظرفی حاوی سرکه و آب را در گوشه‌ای از کابینت قرار داده تا پس از چند روز بوی بد فاضلاب در زیر سینک را از بین ببرد.
    • گذاشتن دانه قهوه یا خرده‌های زغال در کابینت زیر سینک؛ دانه قهوه‌ می‌تواند با جذب بوی نامطبوع فاضلاب در این مورد بسیار مفید باشد اما در صورت نتیجه نگرفتن‌ می‌توان از خرده‌های زغال که خاصیت ضد باکتریایی دارند نیز برای حذف این بوی بد استفاده نمود.
    • تعمیر و گرفتن نشتی لوله‌های فاضلاب زیر سینک؛ با حذف نشتی‌های اندکی که ممکن است در اطراف اتصالات و سیفون زیر سینک وجود داشته باشد‌ می‌توان تا حد بسیار زیادی بوی بد کابینت زیر سینک را از بین برد؛ ضمن اینکه با از بین رفتن این رطوبت طول عمر کابینت نیز افزایش پیدا‌ می‌کند.

    کدام متریال‌‌های کابینت بیشتر در معرض بوی بد کابینت قرار دارند؟

    به طور کلی احتمال ایجاد بوی بد در هر کابینتی و با هر متریالی که ساخته شده باشد، وجود دارد. علاوه بر آن عدم رعایت موارد بهداشتی و مراقبت غیر صحیح از کابینت‌ها نیز از دیگر عوامل ایجاد این بوهای نامطبوع است که در انواع مختلف کابینت دیده‌ می‌شود؛ با این وجود برخی از مواد اولیه‌ای که برای ساخت کابینت به کار‌ می‌روند، بیشتر در معرض این بوهای ناخوشایند قرار دارند که از جمله مهمترین آنها‌ می‌توان به نئوپان‌ها اشاره کرد.

    انواع نامرغوب و بی کیفیت نئوپان‌های به کار رفته در تولید کابینت‌ها به دلیل وجود منافذ بازی که دارند، محیط مناسبی برای جذب رطوبت، آلودگی و رشد انواع قارچ و باکتری‌ها می‌باشند و در نتیجه خیلی زود موجب ایجاد بوی بد کابینت خواهند شد که در بیشتر موارد تنها راه از بین بردن این بوی نامطبوع جایگزین کردن نئوپان‌های آلوده با انواع با کیفیت یا ام دی اف‌ می‌باشد.

    علاوه بر آن در برخی موارد نیز برای تولید کابینت ممبران از روکش‌های پی وی سی نامرغوب و ارزان قیمت استفاده‌ می‌شود که خود عاملی برای ایجاد بود بد کابینت هستند. توجه داشته باشید که استفاده از مواد اولیه با کیفیت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بوی بد کابینت‌ها دارد؛ ضمن آنکه طول عمر بالاتر این محصولات شما را از هزینه‌های اضافی تعمیرات و تعویض در آینده نیز بی نیاز خواهد کرد.

    آشپزخانه با سبک مدرن
    راهکارهایی خوشبو کردن کابینت

    روش‌‌های خوشبو کردن کابینت

    حتی در صورتی که کابینت‌های بوی ناخوشایندی نداشته باشند نیز خوشبو بود آنها‌ می‌تواند تاثیر زیادی در تغییر فضای آشپزخانه داشته باشد. از جمله مهمترین روش هایی که‌ می‌توان برای خوشبو کردن کابینت استفاده کرد‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • استفاده از مواد خوشبو کننده‌‌ای مانند بوگیر یخچال
    • تمیز کردن کابینت با استفاده از دستمالی آغشته به محلول رقیق نرم کننده لباس
    • قرار دادن صابون‌های معطر یا مواد حاوی اسانس در گوشه هایی از برخی کابینت‌های آشپزخانه که مواد غذایی نگهداری نمی شوند
    • تعویض لوله‌های فاضلاب زیر سینک هر چند سال یکبار برای از بین بردن کامل بوی فاضلاب در کابینت ها

    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    جمع بندی بوی بد کابینت

    همان طور که گفته شد بوی بد کابینت به دلایل مختلفی از جمله رطوبت، لوله‌های فاضلاب، باقیمانده مواد غذایی یا فساد آن ها، متریال بی کیفیت، رشد قارچ و حشرات و جریان نداشتن هوا ممکن است ایجاد شود. در این مطلب پس از بررسی این عوامل، به طور مختصر راهکارهایی برای از بین بردن بوی بدن کابینت‌ها و همچنین روش‌های از بین بردن بوی ناخوشایند کابینت زیر سینک  بیان شده است. البته نباید فراموش کرد که همواره تمیز نگه داشتن و مراقبت اصولی از کابینت، بهترین روش برای مقابله با این وضعیت نامطلوب خواهد بود.

    دیاکودیزاین

    سوالات متداول

    • مهمترین دلایل ایجاد بوی بد کابینت‌ها کدامند؟
      استفاده از متریال بی کیفیت در ساخت از جمله نئوپان‌های بازیافتی نامرغوب، رطوبت و خیس شدن کابینت، باقیمانده مواد غذایی و ظروف کثیف، لوله‌های فاضلاب زیر سینک، نگه داری مواد شیمیایی در کابینت، جریان نداشتن هوا و رشد قارچ‌ها و حشرات از جمله مهمترین عوامل ایجاد بوی نامطبوع در کابینت‌ها می‌باشند.
    • برای از بین بردن بوی بد کابینت‌ها چه راهکارهایی وجود دارد؟
      قرار دادن کابینت در معرض نور خورشید، محافظت در برابر خیس شدگی و رطوبت، تمیز کردن کابینت‌ها با دستمال آغشته محلول سرکه و آب، قرار دادن ظرف حاوی جوش شیرین یا سرکه در گوشه‌ای از کابینت، تمیز کردن سطوح داخلی کابینت با الکل سفید، استفاده از محلول‌های تمیز کننده لوله‌های فاضلاب برای رفع بوی کابینت زیر سینک،  استفاده از برنج خشک یا پودر قهوه در کابینت برای جذب بوی نامطبوع، استفاده از خرده‌های صابون یا خرده‌های زغال، تمیز کردن کابینت با محلول آب لیمو.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *