همه چیز درباره کابینت فایبرگلاس

  • کابینت‌ در هر ساختمان از جمله مهمترین عناصر چیدمان به شمار می‌آیند . امروزه متناسب با انواع سبک‌های کلاسیک یا مدرن و همچنین سلیقه مصرف‌کنندگان، انواع مختلفی از کابینت‌ با متریال، طرح و رنگ‌های مختلف تولید و در آشپزخانه‌ها نصب می‌شود. کابینت فایبرگلاس نیز از جمله این انواع هستند که در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر ویژگی‌های مختلف آن‌ها می‌پردازیم و با برخی از مهمترین مزایا و معایب این دسته از کابینت آشنا خواهیم شد. در پایان نیز به مقایسه کابینت‌های فایبرگلاس با انواع هایگلاس خواهیم پرداخت؛

    کابینت های سفید رنگ فایبرگلاس در آشپزخانه مدرن
    معرفی کابینت های فایبر گلاس

     

    معرفی کابینت آشپزخانه فایبرگلاس

    همان طور که گفته شد؛ کابینت‌های فایبرگلاس، از جمله مدل‌های پرکاربرد در صنعت کابینت‌سازی به حساب می‌آیند. برای تولید این نوع متریال در حقیقت از ترکیب الیاف شیشه با چند ماده دیگر استفاده می‌شود و این ترکیب باعث ویژگی‌هایی از قبیل ظاهر براق و مقاومت در برابر رطوبت خواهد شد. کابینت فایبرگلاس را می‌توان به دلیل خصوصیات ساختاری که دارند، در سبک‌های مدرن به کار برد؛ البته در برخی طرح‌های نئوکلاسیک نیز می‌توان به صورت ترکیبی از این مدل کابینت استفاده کرد. در ادامه پس از بررسی مواد تشکیل دهنده متریال فایبرگلاس، انواع سبک‌های دکوراسیون که در آنها از این نوع کابینت استفاده می‌شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

     

    جنس کابینت فایبرگلاس

    این کابینت‌ها به طور معمول از الیاف شیشه‌ای که خود از پشم شیشه و مواد پلیمری تولید می‌شوند، به همراه رنگ‌های پلی استری و دیگر ترکیبات رنگی ساخته می‌شوند. مواد به کار رفته در ورقه‌های فایبرگلاس موجب ویژگی‌های ضد رطوبت و ضد پوسیدگی و همچنین افزایش مقاومت کابینت‌ها خواهد شد و همین خصوصیات موجب استقبال بیشتر طراحان و مصرف کنندگان از این متریال شده است.

    همان گونه که گفته شد کابینت فایبرگلاس بیشتر متناسب با سبک‌های طراحی مدرن است و در چیدمان‌های امروزی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. چنانچه قصد اجرای یک سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک در آشپزخانه خود را دارید، می‌توانید از متریال‌های دیگری از جمله ممبران استفاده نمایید که تناسب ساختاری بیشتری با سبک مورد دلخواه شما خواهد داشت و می‌توان طرح و نقوش مختلف را بر روی آنها پیاده کرد.

     

    یک آشپزخانه با کابینت های سفید طوسی فایبرگلاس
    کابینت های فایبرگلاس مناسب چه اشپزخانه ای هستند

     

    کابینت فایبرگلاس مناسب چه سبک آشپزخانه ای است؟

    استفاده از کابینت‌های فایبرگلاس در بیشتر موارد تنها در سبک‌های مدرن مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد. سادگی این نوع کابینت‌ها به دلیل روکش فایبرگلاس و طرح‌های ساده ای که دارند مناسب با سبک‌های پر از نقش و نگار کلاسیک نیست، چرا که این سبک‌ها نیازمند پرداخت کاری و فرم‌دهی‌های مختلفی در ظاهر کابینت‌ها هستند که روکش به کار رفته در متریال فایبرگلاس چنین امکانی را ندارد؛ به همین جهت همان طوری که بیان شد، کاربرد عمده کابینت فایبرگلاس در طراحی‌های مدرن است و تنها گاهی اوقات در برخی از سبک‌های کابینت نئوکلاسیک می‌توان به صورت محدود از کابینت‌های فایبرگلاس نیز استفاده نمود.

    چنانچه قصد به کارگیری دستگیره‌ها و یراق پر زرق و برق و نقش و نگارهایی شبیه منبت‌کاری بر روی کابینت‌های خود را دارید، بهترین گزینه استفاده از کابینت‌های تمام چوب یا ممبران است و بهتر است که به سراغ انواع فایبرگلاس نروید.

     

    ظاهر کابینت فایبرگلاس

    در بیشتر موارد این کابینت‌ها از روی ظاهر ساده و براقشان شناخته می‌شوند. سطح براق این نوع کابینت موجب می‌شود تا نور بیشتری از روی سطوح آن بازتاب داده شود؛ مهمترین عامل براق بودن متریال فایبرگلاس، استفاده از رنگ پلی استر در پوشش بیرونی کابینت‌هاست. همین امر باعث می‌شود تا فضای آشپزخانه بزرگتر و بازتر به نظر برسد. این ویژگی کابینت‌های فایبرگلاس موجب می‌شود تا برای چیدمان آشپزخانه‌های کوچک گزینه مناسبی به شمار بیایند.

    البته برخی برند‌ها کابینت فایبرگلاس را در رنگ‌های مات یا طرح دار نیز برای تامین نظر سلیقه‌های متفاوت نیز تولید می‌کنند، اما با این وجود، در بین مشتریان استفاده از کابینت‌های فایبرگلاس براق معمولا خواهان بیشتری دارد. لایه‌های داخلی این کابینت‌ها از ام دی اف تولید می‌شوند و به همین دلیل در مقایسه با کابینت‌های تمام چوب، قیمت مناسب‌تری دارند، ضمن آنکه از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند.

    کابینت های فایبرگلاس سفید طوسی در آشپزخانه ای جذاب
    مزایای کابینت فایبرگلاس

     

     مزایای کابینت فایبر گلاس

    کابینت‌های فایبرگلاس به دلیل مزیت‌های متعددی از جمله قیمت مناسب، درخشندگی و بازتاب نور مناسب در محیط آشپزخانه، وزن کم، تمیزکاری آسان و تنوع طرح و زیبایی خاصی که دارند، از جایگاه ویژه ای در طراحی چیدمان خانه‌ها برخوردار هستند. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر برخی از مهمترین مزایای کابینت فایبرگلاس خواهیم پرداخت؛

     ظاهر زیبا و براقی

    یکی از اصلی ترین مزایا، ظاهر براق و زیبای متریال به کار رفته در آن‌ها می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود که محیط آشپزخانه بازتر و بزرگتر به نظر برسد. هرچند بیشتر کابینت‌های فایبرگلاس به صورت براق تولید می‌شوند اما انواع مات آن‌ها نیز می‌تواند نمایی زیبا در آشپزخانه ایجاد کند. می‌توان گفت که ظاهر براق این دسته از کابینت‌ها از جمله مهمترین عواملی است که باعث تطبیق بهتر کابینت فایبرگلاس با سبک‌های طراحی مدرن و شیک شده‌است.

    حمل و نصب آسان

    همان طور که گفته شد؛ کابینت‌های فایبر گلاس جزء انواع نسبتا سبک کابینت به شمار می‌آیند  و به همین دلیل حمل و نقل و جابجایی این مدل از کابینت در مقایسه با دیگر مدل‌ها به مراتب ساده‌تر انجام می‌شود و این ویژگی در نصب و راه اندازی کابینت‌ها در محیط آشپزخانه نیز به عنوان یک مزیت بسیار مهم محسوب می‌شود.

    تنوع در رنگ ‌بندی

    روکش‌های فایبرگلاس ترکیبی از الیاف شیشه و رنگ‌های پلی استر هستند و این ترکیب موجب شده‌است تا طیف متنوعی از رنگ و طرح در اختیار برندهای تولید کننده قرار بگیرد و در بازار کابینت، ترکیب‌ها و تنوع  رنگ بسیار گسترده‌ای وجود داشته باشد. رنگ‌های متنوع کابینت فایبرگلاس می‌تواند جوابگوی تمامی‌سلایق باشد و در بسیاری از طرح‌های مدرن، ظاهری زیبا و جذاب ایجاد می‌کنند.

    دارای قابلیت تمیز شوندگی راحت

    این سبک از کابینت‌ها به دلیل سطح صاف و براقی که دارند، به راحتی با استفاده از یک دستمال مرطوب تمیز می‌شوند و این ویژگی جزء مزیت‌های مهم این نوع کابینت به شمار می‌آید و نقش مهمی‌‌ در تمیزی و بهداشت محیط آشپزخانه خواهد داشت.

    طول عمر بالا

    کابینت فایبرگلاس روکشی نسبتا مقاومی دارد، که در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر، طول عمر بالاتری دارند و به همین دلیل جزء متریال مقرون به صرفه‌ای به شمار می‌آیند که در صنعت کابینت‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    مقاوم در برابر آب

    ویژگی دیگر کابینت‌های فایبرگلاس، مقاومت این نوع متریال نسبت به رطوبت است. البته این خصوصیت در صورتی است که روکش سطحی کابینت با عواملی از قبیل خراش یا سوراخ شدگی از بین نرفته باشد. این خصوصیت کابینت فایبرگلاس باعث می‌شود تا به راحتی در محیط‌های مرطوب، حتی به عنوان کابینت زیر و اطراف سینک نیز قابل استفاده باشند.

    مقاوم در برابر حرارت و نور خورشید

    این نوع از کابینت‌ها از مقاومت خوبی در برابر حرارت برخوردار هستند و گزینه مناسبی برای ساخت کابینت‌های آشپزخانه محسوب می‌شوند و می‌توانند گرمای ناشی از اجاق گاز و دیگر وسایل گرمازا در محیط آشپزخانه را تحمل کنند. علاوه بر آن در صورتی که این کابینت‌ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشند نیز مشکل چندانی برایشان پیش نخواهدآمد.

    آشپزخانه با کابینت فایبرگلاس قهوه ای سفید
    معایب کابینت فایبرگلاس

     

    معایب کابینت فایبر گلاس

    در کنار مزایای مختلفی که برای کابینت فایبرگلاس گفته شد؛ وجود برخی معایب نیز ممکن است موجب شود تا مصرف‌کنندگان و طراحان در انتخاب این نوع متریال برای چیدمان داخلی آشپزخانه دچار تردید شوند. از جمله مهمترین این معایب می‌توان به مقاومت پایین این جنس از کابینت در برابر ضربات وارده، مقاومت پایین در برابر ایجاد خط و خش، خطرناک‌بودن لبه‌های تیز کابینت‌ها، لک زدن سریع و  احتمال تغییر رنگ کابینت‌ها با گذشت زمان اشاره کرد. در ادامه این مطلب این معایب را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد.

     آسیب پذیری در برابر ضربه

    از جمله جدی‌ترین معایب کابینت‌های فایبرگلاس، مقاومت پایین سطح این کابینت‌ها نسبت به ضربه است و با برخورد اجسام یا ظروف به راحتی آسیب‌پذیر خواهند بود. برای جلوگیری از این آسیب باید حمل و نقل و جابجایی ظروف و وسایل به کابینت‌ها با دقت بیشتری انجام شود و همچنین از پرتاب وسایل توسط کودکان نیز تا حد امکان جلوگیری شود.

    حساسیت نسبت به خش و نمایان شدن خطوط

    سطح براق و درخشان کابینت فایبرگلاس می‌تواند در اثر ایجاد خط و خراش دچار آسیب شود و بازتاب نور در سطح بیرونی این جنس از کابینت به راحتی این خطوط را نشان می‌دهد و می‌تواند تاثیر بسیار ناخوشایندی در زیبایی ظاهری کابینت و چیدمان آشپزخانه داشته باشد. از این رو باید تا حد امکان در زمان تمیز کردن و جابجایی وسایل مراقب باشید تا خط و خشی بر روی روکش فایبرگلاس کابینت‌ها ایجاد نشود.

    دارای گوشه‌‌های تیز

    از دیگر معایب کابینت‌های فایبرگلاس می‌توان به وجود گوشه‌ها و لبه‌های تیز آنها اشاره کرد که می‌تواند عاملی خطر ساز در زمان استفاده‌های روزمره از کابینت به‌شمارآید.

    لک‌ پذیری بالا

    براق بودن سطح این دسته از کابینت‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند خط و خش را به خوبی نمایان کند، هر گونه کثیفی و آلودگی از قبیل ، اثر انگشت، جای دست و آثار مواد غذایی را به وضوح نشان می‌دهد و موجب ظاهری ناخوشایند در محیط آشپزخانه خواهد شد.

    احتمال تغییر رنگ کابینت

    با گذشت زمان و تحت تاثیر عوامل فیزیکی مختلفی از قبیل نور خورشید و حرارت موجود در آشپزخانه احتمال تغییر رنگ کابینت‌های فایبرگلاس به خصوص در نمای ظاهری آن‌ها به شمار می‌آید. این تغییر رنگ می‌تواند موجب عدم تناسب رنگ بین کابینت و دیگر عناصر موجود در آشپزخانه شود.

     

    مقایسه کابینت فایبرگلاس و هایگلاس

    کابینت‌های ‌هایگلاس و فایبر گلاس هرچند دو نوع متریال مختلف در صنعت کابینت سازی محسوب می‌شوند اما بیشتر از آنکه با هم تفاوت داشته باشند، وجه اشتراک دارند و به همین علت نیز در بسیاری مواقع ممکن است توسط افراد غیر حرفه ای از هم قابل تشخیص نباشند. در ادامه این مطلب این کابینت‌ها را از نظر ویژگی‌های مختلف با هم مقایسه خواهیم کرد:

    نوع روکش

    روکش به کار رفته در کابینت فایبرگلاس از ترکیب الیاف شیشه و رنگ‌های پلی استر تولید می‌شود در حالی که کابینت های گلاس از روکش پلاستیکی به نام پلکسی گلاس استفاده می‌شود.

    ظاهر و ساختار

    هر دو نوع کابینت هایگلاس و فایبرگلاس از نظر ظاهر و ساختار شبیه به هم هستند. متریال اصلی تولیدی آن‌ها ام دی اف است و هر دوی آنها به دلیل سطح براقی که دارند، موجب می‌شوند تا فضای آشپزخانه بزرگتر از اندازه واقعی به نظر برسد.

    قابلیت تمیز شوندگی

    سطح صاف، یکنواخت و براق این دو نوع کابینت باعث می‌شود تا کار تمیزکاری آ‌ن‌ها به راحتی انجام شود.

    تنوع رنگ

    هر دو نوع کابینت‌های هایگلاس و فایبرگلاس دارای تنوع رنگ مختلفی هستند که می‌توان متناسب با سلیقه و نوع چیدمان آشپزخانه از آنها استفاده کرد

    سبک دکوراسیون

    هر دو نوع کابینت فایبرگلاس و هایگلاس در بیشتر موارد در طراحی‌های مدرن به کار گرفته می‌شوند و با طراحی‌های کلاسیک تناسب ندارند.

    طول عمر

    هر دوی این کابینت‌ها طول عمر نسبتا بالایی دارند.

     

    رنگ‌های رایج کابینت‌های فایبرگلاس چیست؟

    همان طور که گفته شد؛ تنوع رنگ زیادی را در کابینت‌های فایبرگلاس موجود در بازار شاهد هستیم و همین تنوع موجب می‌شود تا برای سلایق گوناگون طراحی و چیدمان آشپزخانه‌ها از این متریال استفاده شود. از جمله رایج‌ترین رنگهای این دسته از کابینت‌ها می‌توان به رنگ‌های سفید، مشکی، قهوه ای، طوسی ، آبی، قرمز، زرد و کرمی ‌اشاره کرد. البته در کنار این رنگ‌ها متناسب با سلیقه و طراحی‌های داخلی گوناگون، برخی رنگ‌های ترکیبی از قبیل کابینت فایبرگلاس سفید طوسی یا کابینت فایبرگلاس سفید طلایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    کابینت های فایبرگلاس با درب کشویی در آشپزخانه
    عوامل موثر بر قیمت این کابینت ها

     

    عوامل موثر بر قیمت کابینت فایبرگلاس

    این کابینت جزء انواع گران‌قیمت محسوب نمی‌شود و به دلیل استفاده از ورق‌های ام دی اف در ساختار داخلی آن‌ها در مقایسه با کابینت‌هایی تمام چوب و مانند آن‌ها به صرفه‌تر خواهند بود. عوامل متعددی در اختلاف قیمت موجود بین انواع مختلف این نوع کابینت وجود دارد که برخی از مهمترین این موارد عبارت‌اند از:

    کیفیت و برند ورق فایبرگلاس

    هر چقدر ورق و مواد اولیه به کار رفته در تولید این کابینت‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، به همان میزان نیز قیمت آن افزایش خواهدیافت؛ ضمن آنکه قیمت برندهای وارداتی نیز در مقایسه با تولیدات داخلی بیشتر است.

    کیفیت و نوع تجهیزات و یراق آلات کابینت

    عامل دیگر اختلاف قیمت انواع کابینت‌های فایبر گلاس نوع تجهیزات و یراق به کار رفته در ساخت و نصب آنهاست. به عنوان مثال استفاده از یراق آلات ساده و مدرن موجب کاهش قیمت تمام شده کابینت می‌شود.

    هزینه حمل و نصب کابینت

    هزینه جابجایی و نصب کابینت نیز با توجه به تغییرات مسافتی و نیز مهارت و تخصص نصاب نیز می‌تواند متفاوت باشد و همین موضوع نیز عاملی در تغییرات قیمت کابینت‌های فایبر گلاس می‌باشد.

    طرح و رنگ کابینت فایبرگلاس

    با توجه به طرح و رنگی که مشتری سفارش می‌دهد؛ قیمت ارائه شده نیز متفاوت خواهد بود. به طور معمول برخی رنگ‌های خاص کابینت‌های فایبرگلاس نسبت به انواع دیگر اندکی گران تر هستند.

    وزن و ضخامت ورق فایبرگلاس

    کابینت‌های ساخته شده از ورق‌های ضخیم تر و سنگین تر به طور معمول دارای دوام و مقاومت بیشتری هستند و به همین دلیل نیز استفاده از این متریال موجب افزایش قیمت کابینت‌ها خواهد شد.

     

    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    خلاصه آنچه از کابینت فایبرگلاس گفته شد

    کابینت‌ فایبرگلاس، از مدل‌های پرکاربرد در صنعت کابینت‌سازی است. برای تولید این نوع کابینت از ترکیب الیاف شیشه با چند ماده دیگر استفاده می‌شود این سبک از کابینت دارای ظاهر براق است. مقاومت در برابر رطوبت دارد. این کابینت را می‌توان به دلیل خصوصیات ساختاری در سبک‌های مدرن به کار برد؛ البته در برخی طرح‌های نئوکلاسیک نیز می‌توان به صورت ترکیبی از این مدل کابینت استفاده کرد. این کابینت جزء انواع گران‌قیمت محسوب نمی‌شود.

    دیاکودیزاین

    سوالات متداول

    • ایا این نوع از کابینت‌ها ضد آب هستند؟

    این نوع از کابینت ضد آب هستند و در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. مگر آن که روکش آن‌ها سوراخ شوند.

    • کابینت فایبر گلاس بهتره یا ام دی اف؟

    قیمت کابینت فایبرگلاس بیشتر است؛ در حالی‌ که کابینت ام دی اف قیمت مناسب‌تر و موارد استفاده بیشتری دارد. در مقابل فایبر گلاس ظاهری مدرن تر و طول عمر بیشتری در بین انواع کابینت دارد

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *