• همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب خانه است. رنگ‌ها و مدل وسیله‌ها به‌کار برده شده در ظاهر آشپزخانه، سبک دیزاین اصلی خانه را نشان می‌دهند. امروزه انواع مدل‌های ام دی اف و های گلاس بسیار محبوب هستند. بنابراین در انتخاب باید به تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف و همچنین دیگر جنس‌های چوب کابینت توجه شود. چراکه رنگ و جنس کابینت می‌تواند ظاهری خاص به آشپزخانه شما ببخشد.

    همچنین در خاطر داشته باشید که یک چوب کابینت با دوام باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. در این مقاله به بررسی انواع ام دی اف و های گلاس می‌پردازیم. همچنین مزایا و معایب هریک را بیان می‌کنیم.

     

    بررسی تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف

    ام دی اف نوعی چوب مهندسی شده است که از خرده چوب‌های سخت یا نرم ساخته شده است. این نوع چوب در ترکیبات خود موم و چسب رزین دارد. علاوه‌بر این، در ساخت ام دی اف دما و فشار زیاد اعمال می‌شود. از این‌رو ام دی اف یک چوب کابینت متراکم و با دوام است. همچنین های گلاس نوعی ام دی اف با روکش براق به‌شمار می‌آید. به‌طوری که های گلاس ظاهری براق با انعکاس نور به آشپزخانه شما می‌دهد. در ادامه به بررسی تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف می‌پردازیم.

    کابینت ام دی اف سفید قهوه ای در یک آشپز خانه مدرن
    کابینت ام دی اف

    مزایا و معایب استفاده از ام دی اف

    همانطور که گفته شد ام دی اف یا چوب فیبر با تراکم متوسط انواع مختلفی دارد اما نوع معمولی آن مات است. این نوع چوب در ساخت مبل، کمد معمولی یا دیواری، کابینت و… کاربرد زیادی دارد. در این قسمت مزایا و معایب استفاده از کابینت ام دی اف را بیان می‌کنیم.

    مزایا کابینت‌ از جنس ام دی اف

    ام دی اف مزایا زیادی دارد. به این دلیل است که یکی از محبوب‌ترین چوب‌ها در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود. در این قسمت توضیحاتی راجع‌به چند مزیت اصلی چوب ام دی اف داده شده است.

    1-صرفه جویی در هزینه؛ یک مزیت مهم ام دی اف قیمت پایین و دسترسی آسان به آن است.

    2-نجات درختان؛ ام دی اف از بقایای چوب های استفاده شده ساخته شده است. بنابراین، تولید ام دی اف بازیافت محسوب می‌شود.

    3-مقاوم در برابر حشرات؛ در ساخت ام دی اف از بعضی مواد شیمیایی استفاده شده است که آن را دربرابر حشرات مقاوم می‌سازد.

    4-ظاهر طرح چوب؛ ام دی اف می‌تواند جایگزین چوب باشد. چراکه چوب ام دی اف جامد است و تراکم و سختی بالایی دارد. همچنین با رنگ آمیزی یا با اضافه کردن لمینت به آن ظاهری شبیه به چوب واقعی می‌گیرد.

    5-کار روی آن راحت است؛ سطح صاف ام دی اف باعث آسان‌تر شدن رنگ آمیزی می‌شود. علاوه‌بر این، به‌راحتی می‌توان این نوع چوب را برش داد و بدون هیچ آسیبی آن را سوراخ کرد.

    کابینت ام دی اف کرم قهوه ای در آشپزخانه
    معایت کابینت ام دی اف

    معایب کابینت از جنس ام دی اف

    ام دی اف یک نوع چوب همه کاره است که به‌دلیل مزیت‌های بسیار، در جاهای مختلف از جمله در ساخت کابیت‌های آشپزخانه به‌کار برده می‌شود. با این حال مانند همه فرآورده‌های چوبی دیگر معایبی دارد. گذشته از این، برای درک تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف باید مزایا و معایب هر دو را بدانیم. همچنین قبل از انتخاب حتما به معایبی که در این بخش گفته می‌شود دقت کنید.

    1-ضعیف‌تر از چوب؛ ام دی اف استحکام و انعطاف کم‌تری نسبت به چوب طبیعی دارد. به‌طوری که اگر فشار زیاد به آن وارد شود ترک می‌خورد یا حتی ممکن است بشکند.

    2- جذب سریع‌تر آب؛ این نوع فرآورده چوبی سریع‌تر از دیگر محصولات از جنس چوب آب را جذب می‌کند. بنابراین، در صورت خیس شدن احتمال متورم شدن و خراب شدن آن بالا می‌رود.

    3- میخ و پیچ به‌راحتی در آن قرار نمی‌گیرد؛ خرد شدن این نوع چوب هنگام زدن میخ یا پیچ یکی از معایب آن محسوب می‌شود.

    4- گرد و غبار و گازهای VOC ؛گرد و غبار تولید شده در حین کار روی ام دی اف بسیار مضر است و می‌تواند باعث به‌وجود آمدن انواع مشکلات تنفسی شود. همچنین گازهای آزاد شده در حین کار با ام دی اف برای سلامتی انسان ضرر دارد.

    مزایا و معایب استفاده از های گلاس

    های گلاس یک نوع ام دی اف روکش‌دار است. به این خاطر آن را ام دی اف های گلاس نیز می‌نامند. همچنین این چوب مخصوص کابینت، از مواد اولیه متنوع تولید می‌شود. به‌خاطر همین انواع مختلف های گلاس با ویژگی‌ها و میزان درخشندگی متفاوت به وجود آمده است. در این قسمت مزایا و معایب کابینت های گلاس را بررسی می‌کنیم.

    مزایا کابینت از جنس های گلاس

    علاوه‌بر ویژگی‌های گفته شده، چوب های گلاس مزیت‌های دیگر نیز دارد. در این بخش راجع‌به آن بیش‌تر توضیح داده می‌شود.

    • تأثیر بر فضا و روشنایی محیط؛ ویژگی انعکاس نور باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگ‌تر و نورانی‌تر به‌نظر برسد. البته به‌یاد داشته باشید جنس و رنگ‌های مختلف‌ های گلاس میزان بازتابش متفاوتی دارد.
    • تمیزی و مقاومت بیشتر؛ در این نوع چوب سطح کاملا صاف است. بنابراین، به‌راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید. همچنین به‌دلیل وجود روکش محافظ، ضد خش است و مقاومت بیشتری در برابر آب دارد.
    • زیبایی؛ درخشندگی کابینت باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه می‌شود. همچنین استفاده از این نوع چوب در کابینت، ظاهری شیک و سبکی مدرن به آشپزخانه شما می‌بخشد.

    معایب کابینت از جنس های گلاس

    همچنین ضروری است قبل از انتخاب چوب کابینت معایب آن را بررسی کنید. لذا در این بخش معایب های گلاس را به‌طور خلاصه عنوان می‌کنیم.

    1-زودتر از چوب‌های دیگر لک می‌افتد.

    2- در صورت خراب شدن هزینه زیادی برای تعمیر آن نیاز است.

    3-طبق موارد گفته شده، گزینه مناسبی برای خانه با کودکان کم‌سن یا حیوانات خانگی محسوب نمی‌شود.

    کابینت های گلاس کرم با دسته های میله ای
    کابینت های گلاس

    مقایسه های گلاس و ام دی اف

    اکنون با ام دی اف و های گلاس به‌طور کامل آشنا شدید. همچنین معایب ام دی اف و های گلاس را به طور مفصل شرح دادیم. در این قسمت به مقایسه این دو نوع چوب محبوب می‌پردازیم و چند تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف را بیان می‌کنیم.

    1-سطح مات یا براق؛ همانطور که گفته شد های گلاس با سطح براق فضا را بزرگ‌تر و با روشنایی بیش‌تر نشان می‌دهد. در مقابل ام دی اف سطح مات دارد و ظاهری با سبک کلاسیک و زرق و برق کم‌تر به آشپزخانه می‌بخشد.

    2- تمیزی و مقاومت؛ ام دی اف در برابر لکه و خراش مقاومت بیشتری دارد. از طرف دیگر های گلاس به‌دلیل روکشی که روی خود دارد، در برابر آب مقاوم‌تر است و راحت‌تر تمیز می‌شود.

    3-سبک دیزاین؛ ام دی اف در دیزاین‌های کلاسیک کاربرد دارد. همچنین برای داشتن یک طرح مدرن کابینت می‌توان از های گلاس استفاده کرد. همچنین می‌توانید با ترکیب این دو نوع چوب، از یک دیزاین کاملا متفاوت با سبکی خاص بهره ببرید.

    تفاوت در جنس کابینت های گلاس و ام دی اف

    همانطورکه دیدید در قسمت قبل به برسی تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف پرداختیم. اکنون تفاوت‌های جنس های گلاس و ام دی اف  را بررسی می‌کنیم و مورد مقایسه قرار می‌دهیم.

    ام دی اف  چوب 3 میلیمتری است و در ساخت قفسه کتاب، مبل و کابینت کاربرد دارد. همچنین از ام دی اف 3 میلیمتری بیشتر در ساخت قسمت‌های داخلی استفاده می‌شود.

    ام دی اف یک نوع پانل کامپوزیت است که از الیاف و رشته‌های سلولز و چسب رزین ساخته می‌شود. همچنین ممکن است مواد دیگری به ترکیبات اصلی آن اضافه شود. از این رو انواع مختلفی از ام دی اف 3 میلیمتری به‌وجود آمده است.

    همچنین قسمت داخلی چوب کابینت های گلاس مانند ام دی اف از سلولز و چسب رزین ساخته می‌شود. سپس روکشی از جنس چسب ملامینه و پلی اورتان به آن اضافه می‌شود.

    کابینت های گلاسی سفید سرمه ای
    تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف در مقاومت

    تفاوت در مقاومت کابینت های گلاس و ام دی اف

    طبق مطالب گفته شده، روکش های گلاس حاوی چسب و لاک است و مانند یک محافظ عمل می‌کند. از این رو چوب کابینت های گلاس نسبت به چوب کابینت ام دی اف عادی مقاومت بیشتری در برابر آب دارد. با این‌حال برخی ام دی اف در ترکیبات سازنده خود مواد ضد آب یا ضد حریق دارند. لذا در برابر آب و گرما مقاوم شده‌اند.

    تفاوت قیمت کابینت های گلاس و ام دی اف

    در هنگام انتخاب چوب کابینت، قیمت یکی از عوامل تأثیرگذار به‌شمار می‌رود.امروزه چوب‌های کابینت درخشان به‌خصوص های گلاس طرف‌داران زیادی دارد. همچنین قیمت کابینت های گلاس و چوب‌های براق نسبت به چوب‌های مات و ام دی اف گران‌تراست. با این حال چوب‌های جزو خانواده ام دی اف به‌دلیل قیمت مناسب بسیار محبوب هستند.

    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    خلاصه آنچه درباره تفاوت کابینت ام دی اف و های گلاس گفته شد

    بنابراین انتخاب نوع کابینت نشان‌دهنده سلیقه شما است. همچنین ام دی اف و های گلاس دو نوع چوب کابینت پرطرفدار هستند. از این رو قبل از انتخاب بررسی تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف اهمیت زیادی دارد.

    علاوه‌بر این در هنگام انتخاب کابینت ایده آل، باید سبک خانه در نظر گرفته شود. به‌طوری که های گلاس مناسب خانه ها با سبک مدرن است. همچنین استفاده از ام دی اف در کابینت ظاهری ساده‌تر با سبک کلاسیک به آشپزخانه می‌دهد.

    دیاکودیزاین

    سؤالات متداول

    • آیا هردو طرف ام دی اف صاف و یک دست است؟

    بله هر دو طرف آن سطحی صاف و بدون ناهمواری دارد. البته این موضوع بستگی به برند ام دی اف نیز دارد. به صورت کلی روکش‌های های گلاس نسبت به ام دی اف سطح صاف‌تری دارند.

    • آیا قیمت ورق های گلاس گران‌تر از ام دی اف است؟

    کابینت های گلاس به‌دلیل استفاده از مواد اضافی در روکش، گران‌تر است. البته قیمت برخی از برندهای ام دی اف گاهی از برخی از برندهای داخلی های گلاس گران‌تر هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *