اجزا کابینت چیست؟

  • آشنایی با اجزا کابینت باعث می شود تا دید شما نسبت به کابینت های منزل خود عوض شود. در واقع اجزای کابینت به گونه ای است که نمی توان کابینت را تنها یک جعبه ساده دانست. کابینت یکی از مهم ترین اجزای آشپزخانه به شمار می رود که هم در بحث دکوراسیون و هم در ذخیره سازی وسایل مختلف نقش مهمی را ایفا می کند.

    کابینت از اجزای مختلفی تشکیل می شود. درب ها، لولا ها، صفحه کابینت، دستگیره و غیره از جمله اجزا تشکیل دهنده آن هستند. در مقاله حاضر قصد داریم تا با اجزا کابینت بیشتر آشنا شویم و بدانیم که کابینت ها از چه اجزائی تشکیل شده اند. در ادامه با ما همراه باشید.

    اجزا تشکیل دهنده کابینت

    اجزا کابینت شامل درب، بدنه، پایه، صفحه کابینت و دستگیره می شود. در انتخاب آن چند نکته اهمیت زیادی دارد. اول اینکه، اجزا باید بر اساس طرح کلی و دکوراسیون کابینت انتخاب شوند. نمی توان یک جز را بر اساس طرح مدرن و جز دیگری را بر اساس طرح سنتی انتخاب نمود. در انتخاب اجزا کابینت سعی کنید موارد مختلفی را بررسی کنید. به عنوان مثال، درب های کابینت در طرح های مختلف ساخته می شوند که بهتر است آنها را بررسی کنید. در انتخاب برخی از اجزا مانند دستگیره ها دقت کافی داشته باشید. شاید به نظر دستگیره کابینت مهم به نظر نرسد ولی همین جز می تواند روی زیبایی کلی کابینت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

    آشپزخانه ای با ترکیب رنگی آبی و کرم و اجزا کابینت
    ساخت کابینت از اهمیت بالایی برخوردار است.

    در انتخاب اجزا کابینت، متریالی را انتخاب کنید که هم کارایی بالایی داشته باشد و هم از لحاظ قیمتی نیز مناسب باشد. در ادامه به بررسی اجزا اصلی تشکیل دهنده کابینت می پردازیم.

    درب کابینت

    یکی از اجزا کابینت که بیشتر در معرض دید قرار دارد، درب کابینت است. درب ها و کشو ها قسمت مهمی از کابینت را تشکیل می دهند. انتخاب سبک و رنگ در کابینت یکی از مهم ترین قسمت ها در طراحی آن به شمار می رود. درب ها در کابینت دو کاربرد دارند. اولین کاربرد این است که باعث می شوند تا دسترسی به محتویات کابینت برای شما راحت تر شود و دومین کاربرد نیز در بحث زیبایی کابینت است. درب های کابینت در انواع مختلفی از طرح ها ساخته می شوند و شما می توانید در هر سبکی که می خواهید درب کابینت خود را انتخاب کنید.

    بدنه کابینت

    بدنه کابینت اصلی ترین جز از اجزا کابینت به شمار می رود که در واقع همان شاکله اصلی کابینت است که وسایل را در آن قرار می دهیم. در ساخت بدنه چند نکته اهمیت دارد. اولین مورد این است که بدنه باید استحکام مناسبی داشته باشد تا در صورت قرار گرفتن وسایل سنگین در آن خم نشده و اسیب نبیند. نکته بعدی انتخاب جنس بدنه کابینت است. جنس بدنه کابینت می تواند فلزی یا چوبی باشد. MDF یکی از بهترین جنس ها برای ساخت بدنه کابینت به شمار می رود چرا که هم قیمت مناسبی دارد و هم استحکام بالایی دارد. بدنه کابینت هایی که در زیر قسمت های ظرفشویی به کار می روند بهتر است از جنس های دیگری مانند PVC باشد که در برابر رطوبت و آب مقاومت داشته باشد.

    صفحه کابینت

    همان طور که گفته شد، اجزا کابینت بر خلاف چیزی که فکر می کنید متنوع است. صفحه کابینت یکی دیگر از اجزای کابینت است که پیشخوان یا کانتر آشپزخانه را تشکیل می دهد. معمولا ضخامت صفحه کابینت را از ضخامت درب و بدنه آن بیشتر در نظر می گیرند تا استحکام بالاتری داشته باشد. با توجه به اینکه صفحه کابینت بیشتر در معرض کثیف شدن قرار دارد به همین دلیل معمولا برای ساخت صفحه کابینت از موادی استفاده می کنند که بتوان به راحتی آنها را تمیز کرد.

    اگر به دنبال صفحه کابینتی باکیفیت و بادوام هستید، کابینت انزو را به شما پیشنهاد می کنیم.

    انواع صفحه رو کابینتی از اجزا کابینت

    صفحه رو کابینتی انواع مختلفی دارد. صفحه کابینت می تواند از جنس هایی مانند سنگ، سرامیک، گرانیت، چوب، MDF و غیره باشد. اینکه جنس صفحه رو کابینتی چه باشد کاملا به انتخاب مشتری و طراحی کابینت بستگی دارد. توصیه می شود از جنس هایی استفاده شود که در مقابل خط و خش مقاومت بالایی داشته باشند و حتی تا حد امکان در برابر حرارت و سوختگی نیز بتوانند به خوبی مقاومت کنند.

    دستگیره کابینت

    دستگیره یکی دیگر از اجزا کابینت است. به کمک دستگیره می توان در کابینت را باز و بسته نمود. اگر طراحی کابینت به صورت سنتی باشد از دستگیره های زینتی استفاده می شود در حالی که اگر طراحی کابینت به صورت مدرن باشد معمولا یک دستگیره ساده انتخاب می شود. دستگیره ها می توانند جنس های مختلفی داشته باشند و انواع دستگیره های فلزی، چوبی، سنگی، پلاستیکی و غیره در ساخت کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کابینت های امروزه به گونه ای طراحی می شوند که دستگیره نداشته باشند. در طراحی این کابینت ها از آهنربا استفاده می شود.

    دستگیره مشکی و کابینت سفید رنگ از اجزای تشکیل دهنده کابینت
    دستگیره، یکی از اجزای مهم در اجزا کابینت می باشد.

    پایه کابینت

    به قسمتی گفته می شود که بین کابینت و زمین قرار دارد و باعث می شود تا کابینت روی زمین سر پا بماند. پایه کابینت می تواند از جنس های مختلفی نظیر فلزی، چوبی و غیره ساخته شود. پایه باید به گونه ای ساخته شود که توانایی تحمل وزن کابینت را داشته باشد و در صورتی که کابینت از مواد مختلف پر شود نیز دچار خم شدگی یا شکست نشود.

    اکسسوری کابینت از دیگر اجزا کابینت

    اکسسوری ها را می توان یک جز افزودنی به شمار آورد که می توان به کابینت اضافه نمود تا کارایی آن را بیشتر کرد. از اکسسوری ها می توان هم در کابینت و هم در کشو های آن استفاده کرد. در واقع اکسسوری می تواند کارایی کابینت شما را چندین برابر افزایش دهد.

    ظروف کاسه و بشقاب در داخل کابینت کشویی
    اکسسوری کابینت آشپزخانه

    انواع اکسسوری کابینت

    اکسسوری کابینت انواع مختلفی دارد. اکسسوری های تفکیک قاشق و چنگال، اکسسوری های سبد سوپر مارکت، اکسسوری سبد آبچکان و غیره از جمله اکسسوری هایی است که می توان روی کابینت استفاده نمود. به کمک اکسسوری هایی که برای تفکیک قاشق و چنگال استفاده می شود می توان دسترسی به قاشق و چنگال یا چاقو ها را راحت تر کرد و نظم زیبایی به کابینت داد.

    لولای کابینت

    لولا ها یکی دیگر از اجزا کابینت هستند که نقش مهمی در کابینت ایفا می کنند. توصیه می شود در ساخت کابینت ها از لولا های با کیفیت استفاده کنید. در واقع با توجه به اینکه لولا ها هزاران بار باز و بسته می شوند در نتیجه باید از جنسی ساخته شوند که دوام بالایی داشته باشد.

    ریل کابینت

    ریل کابینت برای باز و بسته کردن کشو های کابینت به کار برده می شود. استفاده از ریل باعث می شود تا بتوان به راحتی کشو را باز و بسته نمود. ریل باید به گونه ای ساخته شود که کشو به صورت کامل باز شود و فضای آن در معرض دید فرد قرار گیرد. جنس ریل نیز باید از مواد با کیفیت باشد تا باز و بسته کردن کشو های کابینت به راحتی انجام شود.

    سخن پایانی – اجزا کابینت

    در انتخاب اجزا کابینت باید دقت کافی را داشته باشید. توجه داشته باشید که حتی جز های کوچک نیز اهمیت زیادی دارند و نباید به راحتی از کنار آنها گذشت. به همین دلیل سعی کنید در انتخاب اجزا علاوه بر توجه کردن به قیمت، به کیفیت نیز توجه کافی داشته باشید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

    سوالات متداول

    مهمترین جزء کابینت آشپز خانه چیست؟

    کابینت آشپزخانه از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام نقش مهمی در عملکرد و زیبایی آن دارند. اما به طور کلی، میشه گفت که بدنه کابینت یکی از مهم ترین اجزا محسوب می شود.  برای مثال در کابینت های گلاس، از MDF به عنوان متریال اصلی بدنه استفاده می شود.

    در ساخت کابینت از چه موادی استفاده می شود؟

    فلز، چوب، MDF و غیره از جمله موادی است که برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. ام دی اف به دلیل قیمت مناسبی که دارد در بین خریداران از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

    در طراحی کابینت های مدرن از چه موادی استفاده می شود؟

    کابینت های جدید از انواع جنس ها ساخته می شوند. در ساخت این کابینت ها از انواع مواد از چوب گرفته تا فلز و شیشه استفاده می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *