علت ترک خوردن صفحه کابینت

  • علت ترک خوردن صفحه کابینت را می توان به عوامل مختلفی مرتبط دانست. در واقع گاهی اوقات یک یا چند عامل باعث می شوند تا صفحه کابینت دچار ترک شده ویا حتی بعد از مدتی تخریب شود. ترک خوردن صفحه کابینت معمولا به دلیل انبساط و انقباض آن به وجود می آید که این انقباض و انبساط به دلیل رطوبت و تغییر دمای محیط رخ می دهد.

    آشنا شدن با علت ترک خوردن صفحه کابینت می تواند به شما کمک کند تا با رفع عوامل موثر بر آن، مانع از ترک خوردن کابینت شوید.دیاکودیزاین در این مقاله قصد دارد تا بیشتر به بررسی این علت و راه های ترمیم آن بپردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

     

    صفحه کابینت ترک خورده در کنار سینک و شیر آب
    خیس شدن می تواند یکی از علت ترک خوردن صفحه کابینت باشد.

     علت ترک خوردن صفحه کابینت چیست؟

    همان طور که گفته شد، علت ترک خوردن صفحه کابینت را نمی توان به یک عامل خاص محدود کرد. در واقع عوامل مختلفی وجود دارند که باعث می شود تا صفحه کابینت دچار ترک شود.عواملی مثل رطوبت، تغییرات دمایی، قرار دادن بار سنگین روی کابینت و ضربه خوردن از جمله مواردی هستند که می توانند باعث ایجاد ترک در کابینت شما شوند. در ادامه بیشتر به بررسی این عوامل می پردازیم.

    رطوبت در محیط

    گاهی اوقات شما هیچ گونه ضربه ای به کابینت خود وارد نمی کنید یا اینکه بار سنگینی روی آن قرار نمی دهید. با این وجود، باز هم مشاهده می کنید که کابینت شما دچار ترک شده است. در چنین حالتی می توان رطوبت را اصلی ترین مقصر برای ترک خوردن کابینت دانست. اگر رطوبت محیط زیاد باشد، رطوبت توسط چربی هایی که روی کابینت وجود دارند جذب می شود و این موضوع باعث ایجاد انبساط در سطح کابینت می شود.

    خیس شدن می تواند یکی از علت ترک خوردن صفحه کابینت باشد.

    بعد از آن با کاهش سطح رطوبت، صفحه کابینت منقبض شده و به حالت قبل بر می گردد. با گذشت زمان و تکرار زیاد این اتفاق، ترک روی کابینت شما به وجود می آید. بنابراین اگر کابینت بدون دلیل خاصی دچار ترک شده است بهتر است سطح رطوبت خانه خود را مورد بررسی قرار دهید. همچنین اگر در مناطقی زندگی می کنید که هوا شرجی است بهتر است از موادی در ساخت کابینت استفاده کنید که تحمل رطوبت بالا را داشته باشند.

    بار سنگین روی آن

    هر ماده ای یک وزن خاصی را می تواند تحمل کند. علت ترک خوردن صفحه کابینت می تواند به دلیل قرار دادن بار سنگین روی آن باشد. اگر جسمی را روی کابینت قرار دهید که وزن آن نسبت به وزنی که کابینت می تواند تحمل کند بیشتر باشد در این صورت کابینت دچار ترک خواهد شد.

    تغییرات دمایی

    انقباض و انبساط مهم ترین دلیل ترک خوردن کابینت است. انقباض و انبساط علاوه بر رطوبت می تواند به دلیل تغییرات دمایی نیز رخ دهد.در واقع اگر شرایط به گونه ای باشد که دمای خانه مرتبا گرم و سرد شود باید انتظار این موضوع را داشته باشید که کابینت شما دچار ترک شود.

    ضربه خوردن

    ضربه زدن یک دلیل واضح برای ایجاد ترک روی کابینت است. اگر به کابینت خود محکم ضربه وارد کنید دچار ترک خواهد شد. به همین علت لازم است تا از وارد شدن ضربه به کابینت جلوگیری کنید و مراقبت های لازم را در این زمینه به عمل آورید.
    کابینت ممبران با استفاده از روکش pvc در برابر حط و خش و سایش از خود مقاومت نشان می دهد. لذا یکی از بهترین گزینه ها برای روبه رو نشدن با ترک صفحه کابینت می باشد.

     

    آشپزخانه ای با کابینت و سینک و هود و تمامی وسایل
    با استفاده از ترفندهایی از ترک خوردن صفحه کابینت جلوگیری کنید.

     چگونه از ترک خوردن صفحه کابینت جلوگیری کنیم؟

    بعد از اینکه با عوامل مختلف ترک خوردن صفحه کابینت آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم که چگونه از ترک خوردن صفحه کابینت جلوگیری کنیم. سطح رطوبت خانه بهتر است در یک میزان مشخص باشد و کم و زیاد نشود. به همین علت باید به دنبال راه هایی باشید که سطح رطوبت خانه را در یک سطح مشخص نگهدارید. در صورتی که جنس کابینت شما چوبی است، در روی صفحه کابینت خود از روغن های جلا دهنده استفاده کنید. استفاده از روغن ها باعث می شود تا انقباض و انبساط ناشی از رطوبت کاهش یابد.

     

    از قرار دادن اجسام داغ مانند قابلمه روی کابینت خود داری کنید. همچنین اگر جسمی وزن بسیار سنگینی داشت بهتر است آن را روی کابینت خود قرار ندهید. اگر مقدار زیادی آب روی کابینت ریخته شد فورا سطح آن را خشک کنید و نگذارید رطوبت مدت زمان زیادی روی کابینت باقی بماند. با رعایت نکات فوق می توانید خیالتان راحت باشد که مشکلی برای کابینت شما به وجود نخواهد آمد.
    به همین دلیل باید از کابینتی استفاده کنید که در برابر خط و خش یا سایش و یا رطوبت مداوم باشد و از خود مقاومت نشان دهد. کابینت انزوا یکی از بهترین انتخاب ها در این زمینه برای شما می تواند باشد.

     چگونه ترک های کابینت را پوشش دهیم؟

    برای پنهان کردن ترک های کابینت می توانید از درزگیر استفاده کنید. برای این کار کافی است تا محل ترک ها را شناسایی کرده و آن ها را درزگیری کنید.در صورت تمایل، می توانید یک روکش جدید روی کابینت قرار دهید.توجه داشته باشید که ترک های ریز خطر خاصی ندارند و تنها باعث آسیب به زیبایی کابینت می شوند. به همین دلیل با درزگیری می توانید به راحتی این مشکل را حل کنید.

     جمع بندی

    ترک خوردن صفحه کابینت می تواند زیبایی کابینت را کاهش دهد. علاوه بر این موضوع، اگر ترک ها عمیق باشند می توانند باعث ایجاد آسیب جدی نیز در کابینت شوند. به همین دلیل لازم است تا در صورت مشاهده ترک فورا نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که تقریبا می توان گفت هیچ ماده ای وجود ندارد که ترک نخورد. البته درست است که بعضی از مواد مقاومت بالاتری در رابطه با ترک دارند ولی به صورت کلی همه مواد دچار ترک می شوند.

    به همین دلیل در وهله اول لازم است تا با رعایت نکاتی که در مقاله گفته شد مانع از ایجاد ترک شوید و همچنین در صورتی که ترک به وجود آمد فورا نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

    طراحان دیاکو

     سوالات متداول

    چه زمانی لازم است صفحه کابینت تعویض شود؟

    صفحه کابینت معمولا مدت زمان زیادی بدون مشکل کار می کند. با این وجود، در صورت وجود ترک های زیاد ممکن است لازم باشد تا صفحه کابینت را تعویض کنید. در صورت نیاز، برای بررسی کابینت خود می توانید از یک کارشناس کمک بگیرید.

    آیا گرانیت هم ترک میخورد؟

    بله. گرانیت نیز در صورت عدم مراقبت صحیح از آن دچار ترک می شود. گرانیت باید همواره خشک و تمیز نگه داشته شده و در صورت ریخته شدن رطوبت روی آن فورا تمیز شود.

    آیا گرانیت در برابر دمای زیاد مقاوم است؟

    بله. گرانیت در برابر حرارت زیاد مقاومت بالایی داشته و دچار شکست یا ترک نمی شود. مقاومت گرانیت به قدری بالا است که حتی قرار دادن یک ماهیتابه چدنی کاملا داغ نیز نمی تواند آسیبی به آن وارد کند.

    آیا ترک خوردن چوب طبیعی است؟

    بله. ترک خوردن چوب به دلیل از دست دادن رطوبت اتفاق می افتد. ترک های جزئی، خللی در عملکرد چوب ایجاد نکرده و تنها در صورت وجود ترک های عمیق باید نگران بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *