انواع لولا کابینت

  • کابینت‌ها به عنوان یک قسمت مهم از دکوراسیون داخلی خانه‌ها و فضاهای تجاری شناخته می‌شوند و انتخاب لولای مناسب برای آنها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زیبایی و کارایی آشپزخانه یا فضای مورد نظر داشته باشد. تمامی انواع لولا کابینت‌ یکی از پر اهمیت‌ترین یراق آلات برای باز و بسته کردن در کابینت‌ها محسوب می‌شوند. انتخاب لولا مناسب باتوجه‌به کاربرد هر نوع کابینت علاوه‌بر قابلیت ایجاد دسترسی آسان سبب ماندگاری و دوام کابینت‌ها نیز می‌شود. در این مقاله، به معرفی لولاهای مختلفی که در ساخت کابینت‌ استفاده می‌شود، می‌پردازیم. از لولاهای چوبی با طراحی‌ها و رنگ‌های متنوع گرفته تا لولاهای MDF یا HDF با ویژگی‌های خاص، هرکدام از این انواع لولاها دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود هستند. همچنین، به بررسی مزایا و معایب هر نوع لولا، نحوه نگهداری و تمیزکاری، و نکاتی که باید در انتخاب لولا برای کابینت‌ها در نظر گرفت، خواهیم پرداخت.
    با خواندن این مقاله، خوانندگان قادر خواهند بود تا انتخاب مناسبی برای کابینت‌های خود داشته باشند و با آگاهی از ویژگی‌های مختلف لولاها، تصمیم بهتری در خصوص دکوراسیون داخلی خود بگیرند.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل آرام بند
    انواع لولاهای کابینت

    انواع لولا کابینت چیست؟

    مدل‌های مختلفی از لولاها موجب شده تا آن‌ها جزو یکی از متنوع‌ترین تجهیزات جانبی کابینت‌ها در بازار یراق آلات شناخته شوند. در ادامه این بخش قصد داریم هریک از انواع لولا کابینت را به صورت تخصصی بررسی کنیم:

    لولای محوری

    از لولاهای محوری به شکل ویژه ای، برای بکارگیری در کابینت‌های زمینی طراحی شده‌اند. لولا محوری از دو قطعه تولید شده است. نصاب‌ها دو قطعه موجود در لولا را در یک مسیر یکسان روی بدنه و در کابینت پیچ می‌کنند. معمولا از این نوع لولا به دلیل اینکه از بیرون اصلا دیده نمی‌شوند برای درهای توکار بهره می‌گیرند.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل محوری
    لولای کابینت مدل محوری

     

    لولای قابلمه‌ای

    یکی دیگر از انواع لولا کابینت، لولا قابلمه‌ای است که دو جهت لولا قابلمه‌ای هم تراز با یکدیگر نیستند. بنابراین، لولای قابلمه‌ای یا آفست متناسب برای کابینت‌هایی است که درب‌های ضخیم بیرون‌زده از قاب دارند. این نوع لولا در طرف بیرونی در و بدنه کابینت‌ها نصب می‌شود. نکته حائز اهمیت درباره این محصول انتخاب طرحی است که همرنگ با کابینت باشد.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل قابلمه ای
    لولای کابینت مدل قابلمه ای

     

    لولای استوانه‌ای

    یکی از ویژگی‌های بارز این نوع از انواع لولا کابینت، مخفی بودن آن است به نحوی که از نمای بیرونی اصلا رویت نمی‌شود. اغلب برای در جعبه‌های چوبی لولا استوانه‌ای را انتخاب می‌کنند. بدون هیچ گونه تغییر شکل در ظاهر جعبه لولا استوانه‌ای سبب باز شدن در خواهد شد.
    هنگام استفاده از نوع استوانه‌ای لولا‌ها برای کابینت حتما به میزان قطر و کلفتی در کابینت مورد نظر دقت داشته باشید. تجهیزات مورد نیاز برای کار گذاشتن لولا دریل است. تنها کافی است در ابتدا یک سوراخ روی در کابینت و سپس روی بدنه کابینت بزنید.

     

    عکس از انواع لولا کابینت مدل استوانه ای
    لولای کابینت مدل استوانه ای

     

    لولای تسمه‌ای

    این نوع لولا کابینت ظاهری مشابه تسمه دارد که از 2 بخش شکل گرفته است. این دو بخش لولا تسمه‌ای به یک عدد مفصل وصل شده‌اند. لولا تسمه‌ای همواره در روی بدنه خارجی وصل می‌شود و در جهت آن حرکت می‌کند. این محصول در اشکال متعدد و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. لولای تسمه‌ای بلند و کوتاه را با توجه به وزن و سایز درهای کابینت به کار می‌‎گیرند.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل تسمه ای
    لولای کابینت مدل تسمه ای

     

    لولای لب به لب

    در طراحی این نوع از انواع لولا کابینت، لولای لب به لب با سایر لولا‌ها فرق می‌کند. این نوع لولا مدل‌های بسیار گوناگونی دارد. از لولای لب به لب بیش‌تر در کابینت‌های ظریف برای حرکات بسیار آزادانه درب استفاده می‌شود.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل لب به لب
    لولای کابینت مدل لب به لب

     

    لولای بدون قاب

    لولای‌های بدون قاب یا لولای نصب روی سطح، تنها روی قاب و درب کابینت‌های شیشه‌ای وصل می‌شوند. این نوع از انواع لولا کابینت به در کابینت فرصت می‌دهد تا بدون برخورد به قاب، محیط وسیعی برای چرخش داشته باشد. بدون نیاز به ایجاد سوراخ روی در و بدنه کابینت به سادگی برعکس سایر لولا‌ها وصل می‌شود.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل بدون قاب
    لولای کابینت مدل بدون قاب

    مدل لولای‌های بالا در دسته پرفروش‌ترین لولاهای بازار جای دارند. این محصولات بسیار با کیفیت هستند. همچنین، در آب و هوای مختلف کاربرد دارند.

     

    ویژگی های انواع لولا کابینت

    لولا با جنس‌های مرغوبی مانند فلزی و استیل ضدزنگ تضمین کننده ماندگاری کابینت‌ها هستند. در ادامه سه مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های با کیفیت‌ترین انواع لولا کابینت را بررسی خواهیم کرد.

    لولای پنهان

    لولا پنهان یا مخفی به شکل کاملا نامرئی روی در کابینت قرار می‌گیرد. این نوع لولا دارای پایه‌های بسیار کوتاهی است. از بخش بالا به هم همانند حرف T وصل می‌شوند.
    برای نصب آن ابتدا باید برای پایه‌ها یک سوراخ یکسان ساخت. سپس با استفاده از 2 عدد پیچ آن‌ها را سفت می‌کنند. این محصول در بخش‌های مختلف کابینت قابلیت قرار گرفتن دارد. همچنین، پس از بین بردن تاثیرات نصب لولا در ظاهر کار و اندک ایرادات اندازه گیری درها می‌شود.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل پنهان
    لولای کابینت مدل پنهان

     

    لولای خود بسته شونده

    لولا خود بسته شونده را عموما در مکان‌های تجاری به کار می‌برند. این نوع لولا به شکل کاملا خودکار باعث بسته شدن درب‌ها می‌شود. علاوه‌بر این، زمانی که گرمایش یا سرمایش فضایی اهمیت داشته باشد استفاده از آن بسیار ایده آل است.

    لولای آرام‌بند

    صداهای ناشی از بازو بسته کردن درب کابینت یکی از مسائل آزار دهنده است. حال لولایی طراحی شده است که بخشی از آن پمپ یا جک‌هایی دارد که از ایجاد صدا جلوگیری می‌کند. این امکانات سبب باز و بسته شدن آرام درها بدون هیچ گونه صدا و ذره‌ای فشار خواهد شد.

    عکس از انواع لولا کابینت مدل آرام بند
    لولای کابینت مدل آرام بند

    امکان تنظیم و درجه بندی لولا، قدرت تحمل وزن زیاد کابینت‌های ضخیم از جمله سایر ویژگی‌های یک لولا مرغوب هستند.

     

    روکش های متفاوت انواع لولا کابینت

    روکش‌های لولا برای پوشش لولا کابینت تعبیه می‌شوند. روکش‌های لولا از موادی مانند ملامینه، پی وی سی، پلی استر و رزین لولا هستند. هریک از این نوع روکش‌ها، ویژگی‌ها و ظاهر منحصر به فرد خود را دارند و مبتنی بر ذوق و سلیقه و نیازهایتان می‌توانید آن را فراهم کنید. در ادامه این بخش توضیحات کوتاهی درباره هر یک از انواع این نوع روکش‌ها ارائه می‌دهیم.

    ملامینه

    یکی از روکش‌های متفاوت لولای کابینت ملامینه است. درواقع لایه‌های ملامینه را روی لولا به کار می‌گیرند. این عمل موجب می‌شود تا لولا مورد نظر نمای چوب به شکلی کاملا طبیعی یا سایر طرح‌ها و رنگ‌ها را داشته باشد. روکش‌های ملامینه در دسته روکش‌های تماما بادوام در مقابل هرگونه ضربه، خش، آب و رطوبت هستند.

    پی وی سی

    روکش پی وی سی یا به عبارت دیگر چرم پی وی سی مبتنی بر پلی وینیل کلراید بوده است. این محصول با حفظ زیبایی در طولانی مدت، به سادگی قابل شست و شو است، این نوع روکش تماما ضدآب و ضدضربه بوده است.

    پلی استر

    روکش پلی استر متشکل از الیاف پلی استر بوده است. کاربرد اصلی این نوع روکش برای لولاهایی از جنس چوب است. از ویژگی‌های مهم این روکش پلی استر دوام بالای آن در برابر هرگونه ساییدگی و ایجاد خطوط است و همراه با نصب کردن آسان است.

    رزین لولا

    جنس اصلی این نوع روکش از رزین‌های غیرطبیعی تشکیل شده است. همچنین، دوام بسیار خوبی در برابر آسیب دیدگی‌ها داشته است. رزین لولا نیز مانند سایر روکش‌ها مقاوم در برابر آب بوده و مناسب فضای مرطوب آشپزخانه و در صورت ایجاد آلودگی نسبت به سایر روکش‌ها به راحتی پاک می‌شود.

    عکس از روکش انواع لولا کابینت مدل کابینت
    انواع روکش های لولای کابینت

    تمامی روکش‌های گفته شده علاوه‌بر ظاهر متنوع و نصب آسان از قیمت بسیار مناسبی در برابر سایر روکش‌ها برخوردار هستند.

     

    جمع بندی

    کابینت‌ها به عنوان یک اساس حیاتی در دکوراسیون داخلی فضاها، با لولاهای خود تأثیرگذاری بی‌شماری در زیبایی و کارایی محیط ایفا می‌کنند. راه اندازی کابینت ها مختلف وابستگی شدیدی به انواع لولا کابینت دارند. در این مقاله سعی شده برای انتخاب مناسب‌ترین لولا اطلاعات مفیدی را از لولاهای چوبی با طراحی‌ها و رنگ‌های متنوع تا لولاهای MDF و HDF با ویژگی‌های خاص را در اختیار شما قرار داده شود. در نهایت اگر قصد خرید لولا دارید حتما به قطر، عرض، طول و برند لولا دقت داشته باشید. امروزه دیگر جایگزین کردن لولاهای پیشرفته یا وصل کردن آن‌ها بسیار آسان شده است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار نیز میسر می‌شود.

    امیدواریم که این مقاله نه تنها به خوانندگان در انتخاب بهترین لولا برای کابینت‌های خود یاری رسانده باشد، بلکه به آنها اطلاعات کافی برای ایجاد فضاهایی زیبا و عملی فراهم آورده باشد. با امید به افزایش شناخت و آگاهی، ما از همراهی شما در این سفر سپاسگزاریم.

    منبع: thespruce

    دیاکو دیزاین

    سوالات متداول

    • از لولای محوری در چه کابینت‌هایی استفاده می‌شود؟

    از لولای محوری برای مکان‌هایی که نیاز است درب به 360 درجه چرخش داشته باشد استفاده می‌شود.

    • برای جعبه‌های چوبی چه لولای مخفی‌ای می‌توان استفاده کرد؟

    از لولای استوانه‌ای می‌توان برای لولای مخفی استفاده کرد.

    • کدام روکش از لولاها مقاوم در برابر آب است؟

    روکش رزین بهترین روکش از لولای کابینت است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *