• هیچ چیز به اندازه سردرگمی در پیدا کردن مواد غذایی در میان انبوه وسایل به هم ریخته آشپزخانه نیست؛ به خصوص اگر با محدودیت زمانی نیز مواجه باشیم. امروزه برای حل این مشکل طراحان دکوراسیون داخلی از المانی به نام کابینت‌های پنتری استفاده می‌کنند. کابینت‌های پنتری آشپزخانه را می‌توان برگرفته از سبک‌های طراحی اروپایی و به خصوص معماری داخلی کشور فرانسه دانست که برای نظم دادن به انواع مواد غذایی و وسایل آشپزی در چیدمان داخلی برخی منازل اجرا می‌شوند. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر کاربرد پنتری در منزل، انواع پنتری و مزایای آن در هر خانه خواهیم پرداخت؛

    کابینت پنتری چیست؟

    کابینت پنتری عبارت است از فضایی برای نگهداری مواد غذایی که نیاز به یخچال ندارند و معمولا در فضای کنار یخچال و گاهی اوقات نیز در گوشه یا کنار فضای آشپزخانه‌ها یا فاصله بین آشپزخانه و پذیرایی اجرا می‌شود. کابینت‌های پنتری اغلب با استفاده از ام دی اف و قفسه یا طاقچه هایی ساخته می‌شوند و محلی برای نگهداری مواد غذایی فاسد نشدنی یا برخی لوازم اضافی آشپزخانه به شمار می‌آیند. در گذشته در کشور فرانسه از چنین فضاهایی برای نگهداری نان استفاده می‌شد؛ کلمه پنتری نیز برگرفته از کلمه فرانسوی pain  به معنی نان می‌باشد و به همین جهت امروزه کابینت‌های نگهداری مواد غذایی با عنوان پنتری شناخته می‌شوند.

    پنتری کابینتی
    انواع پنتری

    انواع پنتری آشپزخانه

    به طور کلی می‌توان پنتری‌های آشپزخانه را به سه دسته کابینتی، بالتر و پنتری روم تقسیم بندی کرد که با توجه به نیاز هر خانواده و محدودیت‌های فضای خانه و سبک طراحی به کار رفته در دکوراسیون می‌توان از هر کدام از این پنتری‌ها در چیدمان داخلی منزل استفاده نمود. در ادامه به بررسی بیشتر ویژگی‌های هر کدام از انواع پنتری‌ ها خواهیم پرداخت؛

    کابینتی

    نوع کابینت‌های پنتری جزء پرکاربردترین انواع می‌باشند و اغلب برای فضای آشپزخانه هایی که چندان بزرگ نیستند نیز قابلیت اجرا شدن دارند. این نوع از پنتری معمولا به عنوان جزئی یکپارچه در ترکیب با سایر کابینت‌ های آشپزخانه طراحی می‌شود. این گونه پنتری‌های کابینتی خود به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

     پنتری کابینتی یا سوپر یخچالی

    پنتری کابینتی نیز یکی از انواع پنتری است که شامل یک کابینت قفسه بندی شده است که معمولا به صورت ایستاده و کمدی در فضای مابین دیگر کابینت‌ها طراحی می‌شود. پنتری کابینتی را می‌توان در کناری یخچال یا اجاق گاز اجرا کرد و برای نگهداری انواع مواد غذایی خشک که فساد پذیر نیستند، استفاده نمود. این دسته از پنتری‌ها در بین کابینت سازان به نام پنتری سوپر یخچالی نیز شناخته می‌شوند.

    پنتری کنار یخچال

    این دسته از پنتری‌ها نیز در فضای آشپزخانه کار می‌شود و اغلب در کنار یخچال به صورت ایستاده و با عرض کم کار می‌شود. پنتری کنار یخچال معمولا به صورت چندین قفسه متحرک ریلی است که برای نگهداری انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنتری کنار یخچال به دلیل فضای محدودی که اشغال می‌کند قابلیت اجرا شدن در بیشتر آشپزخانه‌ها را دارد و علاوه بر استفاده حداکثری از فضای آشپزخانه، زیبایی بصری خاصی نیز به چیدمان داخلی آن خواهد داد.

    بالتر

    یکی دیگر از انواع پنتری نیز بالتر است و در حقیقت  اتاقی کوچک بین آشپزخانه و ناهارخوری است که برای نگهداری و نظم دادن به انواع مواد غذایی و وسایل آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن بالتر‌ها به عنوان عنصری جذاب در چیدمان داخلی خانه مورد توجه طراحان قرار دارند. گاهی اوقات می‌توان از فضای بالتر برای قرار دادن یخچال و فریز نیز استفاده نمود. این نوع از پنتری در مقایسه با نوع کابینتی به فضای بیشتری نیاز دارد و مناسب منازل کوچک و با فضای محدود نمی باشد.

    پنتری روم سفید
    پنتری روم

    روم

    پنتری روم نسبت به دو نوع پنتری قبلی به فضای بیشتری نیاز دارد و شامل یک اتاق است که معمولا ورودی آن در آشپزخانه قرار داده می‌شود و از سایر بخش‌های خانه دیده نمی شود. در بیشتر طراحی‌های داخلی محیط پنتری روم و آشپزخانه کثیف با هم ادغام می‌شود و پخت غذا نیز در این محیط امکان پذیر است. فضای داخلی این نوع پنتری معمولا با استفاده از کابینت هایی قفسه بندی شده بر روی دیوار‌ها نظم دهی می‌شود. اجرای پنتری روم بیشتر در منازل بزرگ قابل اجراست.

    مزایای استفاده از انواع پنتری

    استفاده از پنتری در آشپزخانه یا فضای اطراف آن موجب دسترسی راحت تر به مواد غذایی و نظم بیشتر وسایل آشپزخانه‌ها خواهد شد و به دلیل مزایای متعددی که پنتری‌ها دارند، در اکثر طراحی‌های داخلی منازل نمونه‌های کوچک و بزرگ آنها را مشاهده می‌کنیم. از جمله مهمترین کارکرد‌ها و مزایای انواع مختلف پنتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • دسترسی آسان تر به مواد غذایی در فضایی نزدیک به محیط آشپزخانه
    • ایجاد فضایی برای نگهداری لوازم برقی و دستی آشپزخانه
    • نظم دهی و آراستگی به چیدمان داخلی خانه و جلوگیری از به هم ریختگی ظاهری خانه
    • حفظ کیفیت و بوی مواد غذایی با چیدن صحیح آنها در فضای پنتری
    • ایجاد محیطی برای نگهداری مواد غذایی به مقدار زیاد به خصوص برای افرادی که عادت دارند مواد غذایی را به صورت عمده و در حجم زیاد خرید کنند
    • استفاده بهینه از فضاهای کوچک و بدون استفاده در محیط آشپزخانه یا اطراف آن از جمله کنار یخچال
    • جلوگیری از ورود حشرات موذی به محل نگهداری مواد غذایی
    • دور بودن مواد غذایی از گرما و رطوبت ناشی از پخت غذا
    live-chat-web-support-svgrepo-com

    با ما در ارتباط باشید

    همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    طراحی تخصصی انواع پنتری با دیاکودیزاین
    پنتری کنار یخچال

    طراحی تخصصی انواع پنتری با دیاکودیزاین

    پیش از طراحی پنتری در محیط آشپزخانه بهتر است به صورت دقیق میزان مواد غذایی مصرفی خود، اندازه ظروف و بانکه‌های نگهداری مواد خوراکی و همچنین فضایی را که می‌توانید به راه اندازی پنتری اختصاص دهید، به طور کامل مورد بررسی قرار دهید؛ البته می‌توانید در انجام این کار از مشورت افراد متخصص در این زمینه استفاده نمایید تا ضمن صرفه جویی در هزینه‌های خود، یک طراحی زیبا و متناسب با نیاز‌های شخص خود داشته باشید.

    بهره گیری از نظرات کارشناسان طراحی ساخت و اجرای کابینت و کمد دیواری شرکت دیاکودیزاین که سال‌ها در زمینه طراحی انواع کمد و کابینت جدید، سابقه فعالیت و خدمات دارد، به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده حداکثری از فضای آشپزخانه خود، یک پنتری مطابق با سلیقه و نیاز خود در منزل راه اندازی نمایید و در عین حال با استفاده از متریال با کیفیت و مرغوب از طول عمر بالای پنتری اجرا شده و چیدمان داخلی خانه خود نیز اطمینان داشته باشید.

    دیاکودیزاین

     سوالات متداول

    • پنتری آشپزخانه چه کاربردی دارد؟

    این فضا اغلب برای نگهداری انواع مواد غذایی که فاسد شدنی نیستند، به کار می‌رود و موجب نظم دادن به آنها می‌شود؛ علاوه بر خوراکی‌ها می‌توان لوازم اضافه آشپزخانه را نیز در پنتری‌ها قرار داد.

    • پنتری‌های آشپزخانه در چند نوع تولید و اجرا می‌شوند؟

    به طور کلی به سه دسته کابینتی، بالتر و روم تقسیم بندی می‌شوند که نوع کابینتی خود در دو مدل کن سوپر یخچالی و کنار یخچالی اجرا می‌شوند.

    • مهمترین مزایای پنتری آشپزخانه کدامند؟

    دسترسی آسان به مواد غذایی؛ نظم دهی به محیط آشپزخانه؛ جلوگیری از ورود حشرات به مواد غذایی، جلوگیری از بو گرفتن یا تغییر طعم مواد غذایی، استفاده از فضاهای بدون استفاده در آشپزخانه و منزل.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *