کابینت سنتی

  • امروزه کابینت های آشپزخانه در طرح و رنگ های متنوعی ارائه می شوند و شما با انواع و اقسام رنگ ها و مدل ها رو به رو هستید؛ اما در گذشته چنین نبود. در سال های پیش تنها یک یا دو مدل تکراری با استفاده از طراحی و متریال محدود ساخته می شد. در دنیای کنونی، شما به راحتی می توانید یک دکوراسیون کاملا مدرن و با جدیدترین متریال و رنگ ها برای آشپزخانه خود انتخاب کنید یا می توانید پا به دنیای قدیم گذاشته و کابینت سنتی و یا کابینت کلاسیک را برای دکوراسیون آشپزخانه خود بر گزینید.

    ما در دوره ای زندگی می کنیم که انتخاب های زیادی داریم. بر روی درب های کابینت سنتی، طرح های زیبایی نقش بسته اند که جلوه آشپزخانه را دو چندان می کنند. اگر تصمیم به داشتن آشپزخانه ای با کابینت های سنتی دارید، تا انتهای این مقاله دیاکو دیزاین با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این خصوص به شما ارائه دهیم. بدین ترتیب می توانید بهترین تصمیم موجود را بگیرید.

    کابینت سنتی چیست؟

    به طور کلی قبل از هر چیزی باید سبک مدنظر خود را انتخاب کنید. اگر تمایل به داشتن آشپزخانه ای قدیمی دارید، حتما از کابینت سنتی استفاده کنید. در واقع متریال اصلی این نوع کابینت ها چوب درختان جنگلی است. شما می توانید باتوجه به سلیقه تان، از انواع مختلف این نوع کابینت بهرمند شوید. در این سبک، طیف رنگی گسترده وجود دارد، همچنین تنوع چوب های مورد استفاده نیز بسیار زیاد است.

    تصویر کابینت سنتی چوبی
    معرفی کابینت سنتی

    ویژگی اصلی کابینت سنتی

    در واقع در دکوراسیون آشپزخانه سنتی برخلاف دیگر سبک ها، متریال اولیه و مورد نیاز، سنگ نیست. به عنوان مثال، در ساخت کابینت سنتی، از صفحه کابینت سنگی استفاده نمی کنند، بلکه به جای آن، از چوب طبیعی استفاده می نمایند. به طور کلی، طراحی خاص کابینت به سبک قدیم می تواند فضای متفاوت و صمیمی تری برای اعضای خانواده ایجاد کند؛ اما کابینت سنتی چه ویژگی هایی دارند؟ در ادامه بیشتر به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت.

    چوب، متریال اصلی مورد نیاز

    یکی از بارزترین ویژگی های آشپزخانه سنتی، استفاده از چوب برای ساخت کابینت ها است. استفاده از این مواد اولیه، از زمان قدیم ریشه می گیرد. در آن زمان چوب طبیعی، در دسترس ترین متریال برای انسان بوده است. از این رو انسان ها در دوران گذشته از چوب برای دکوراسیون خانه خود استفاده می کردند. به طور کلی، ساخت کابینت ها با استفاده از چوب طبیعی، رنگ و بوی دوران قدیم و سنتی را به آشپزخانه شما می دهد.

    کابینت سنتی با رنگ های کلبه ای

    در گذشته به علت محدودیت در وجود رنگ، بیشتر از رنگ های طبیعی استفاده می شد. رنگ هایی مثل قهوه ای، مشکی، کلبه ای و طوسی، اصلی ترین رنگ های آشپزخانه سنتی را تشکیل می دهند. در کنار استفاده از این رنگ ها، شما برای افزایش زیبایی آشپزخانه می توانید از فیروزه ای، آبی، کرم و زرد نیز استفاده کنید؛ اما استفاده از رنگ های پر انرژی مانند قرمز، نارنجی و غیره، مجاز نیست. یکی از ویژگی های اساسی یک آشپزخانه سنتی شیک، وجود رنگ های کلبه ای در آن است.

    تصویر کابینت سنتی و لوازم آشپزخانه به سبک کلاسیک
    آشنایی با ویژگی های کابینت سنتی

    استفاده از لوازم آشپزخانه به سبک سنتی

    بهتر است برای ایجاد دکوراسیون به سبک قدیم، از وسایلی استفاده نمایید که بیشتر یادآور سبک خانه های دوران گذشته باشند. به عنوان مثال، از ظروف مسی و سفالی برای دکور استفاده کنید یا اینکه هود را درون یک قالب چوبی و زیبا قرار دهید تا سبک قدیمی و سنتی کاملا حفظ شود. به طور کلی، وسایل برقی را درون کابینت سنتی و در معرض دید قرار ندهید.

    وجود نیمکت چوبی درون آشپزخانه

    یکی دیگر از ویژگی های اصلی آشپرخانه سنتی، استفاده از نیمکت چوبی دست ساز در کنار کابینت سنتی است. به طور کلی وجود نیمکت های چوبی، تداعی کننده دوران قدیم است. اگر مساحت آشپزخانه تان به اندازه کافی بوده، می توانید از میز ناهارخوری چوبی نیز استفاده نمایید. حتی می توانید بر روی نیکمت های ساده و دست ساز، ظروف چوبی و حصیری قرار دهید. انجام این کارها باعث دو چندان شدن زیبایی دکوراسیون آشپزخانه می شود.

    از سنگ و سرامیک استفاده نکنید

    بهتر است به جای استفاده از سنگ و سرامیک، از پارکت چوبی استفاده کنید. استفاده از کف پوش چوبی به آشپزخانه شما چهره زیباتری می دهد. حتی می توانید از کف پوش های پلاستیکی طرح چوب نیز به جای پارکت چوبی استفاده کنید. کف پوش پلاستیکی طرح چوب، دوام بیشتری نسبت به کف پوش چوبی در مقابل آب و شوینده دارد.

    کابینت روستیک چیست؟

    به طور معمول برای ساخت کابینت روستیک، از چوب طبیعی درختان جنگلی استفاده می شود. در این نوع کابینت ها، ساده بودن حرف اول را می زند. جالب است بدانید که برای ساخت کابینت روستیک، از رنگ های پلی استری استفاده نمی شود تا حس طبیعی بودن آن حفظ شود. در سبک روستیک، درب ها بدون طرح خاصی و فقط با استفاده از تخته چوب های جنگی ساخته می شوند. کابینت روستیک همانند کابینت سنتی، به علت ارتباط با طرح ها و سبک های کلاسیک معروف است.

    نمایی از سبک روستیک در آشپزخانه
    معرفی کابینت روستیک

    انواع کابینت روستیک

    کابینت روستیک، از رنگ هایی مانند ماهاگونی و گیلاسی ساخته می شود. جالب است بدانید که این نوع کابینت ها به طور معمول با شیب و انحنای خاصی طراحی می شوند. از این رو افرادی که علاقه زیادی به فرهنگ تاریخی دارند، به این سبک جذب می گردند. به طور کلی، کابینت روستیک در انواع و مدل های گوناگون ساخته می شوند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

    ظاهر ساده و زیبایی طبیعی

    از سبک روستیک، به عنوان سبک روستایی نیز یاد می شود. همانطور که کابینت آشپزخانه های روستایی از سادگی و زیبایی طبیعت الهام می گیرند، این موضوع در ساخت کابینت سنتی و روستیک نیز منعکس شده است.

    وجود رنگ های گرم

    به طور معمول، برای ساخت کابینت روستیک یا روستایی، از رنگ های گرم مانند قهوه ای  و ترکیب آن با رنگ های قرمز تیره، ماهاگونی، سبز، کرم، مشکی، طوسی و زرد استفاده می شود. استفاده از رنگ های گرم، زیبایی خاصی به آشپرخانه شما می دهد.

    مقرون به صرفه و تنوع در طراحی روکش

    سبک روستیک نسبت به سایر کابینت ها، کم هزینه تر و ارزان تر است. انواع مدل های این سبک را می توانید با توجه به سلیقه خود در طرح ها و اشکال مختلف، شخصی سازی کنید. روکش مرسوم برای این سبک، روکش سفید، فرسوده، لکه دار، آسیب دیده و روکش طبیعی است که حس و حال قدیم را به طور کامل برای افراد تداعی می کند.

    تصویر کابینت سنتی در آشپزخانه با ظاهر ساده و زیبا
    آشنایی با انواع کابینت روستیک

    انواع سبک کابینت سنتی

    آیا با انواع سبک های کابینت ها آشنایی دارید؟ وقتی کسی از شما بپرسد انواع سبک کابینت سنتی را نام ببرید، چه جوابی برای او خواهید داشت؟ اکثر افراد برای پاسخ دادن به سوال دوم، متریال مورد استفاده از ساخت کابینت را نام می برند که این مورد درست نیست. اگر هم قصد تغییر دکوراسیون آشپزخانه تان را دارید، دست نگه دارید. ابتدا سبک ها و انواع کابینت ها را بشناسید؛ راجع به آن ها اطلاعات جمع آوری کنید و سپس تغییر دکوراسیون را آغاز نمایید. به طور کلی انواع سبک کابینت سنتی عبارتند از:

    • کابینت مدرن
    • کابینت نئوکلاسیک
    • کابینت کلاسیک
    • کابینت سنتی
    • کابینت روستیک یا روستایی
    • کابینت سنتی غربی
    • کابینت هالیوودی
    • کابینت مینیمال
    • کابینت فرانسوی
    • کابینت ساحلی
    • کابینت ایرانی
    • کابینت بدون درب
    • کابینت شی‌کر
    • کابینت بوهمیان

    نکات مهم در خرید کابینت سنتی

    حال که تصمیم به خرید کابینت برای آشپزخانه دارید، یک سری نکات وجود دارند که باید حتما به آن ها توجه کنید. در ابتدا باید نوع و سبک کابینت آشپزخانه خود را بشناسید. ببینید که امکان سفارشی کردن کابینت هایی که قصد خرید آن ها را دارید، وجود دارد یا خیر. حتما قبل از خرید، به نوع و کیفیت متریال به کار رفته در کابینت ها توجه کنید تا از مواد اولیه مرغوبی ساخته شده باشند. هزینه ها و انتخاب کابینت مقرون به صرفه از دیگر نکات مهم خرید کابینت سنتی است.

    توجه داشته باشید که از چه فروشگاه یا کارگاهی اقدام به خرید کابینت می کنید. حتما قبل از خرید، این سوال ها را از خود بپرسید که آیا مشتریان این فروشگاه از خرید خود راضی هستند؟ سابقه کاری گروه طراحان کابینت چند سال است؟ نمونه کارهای آن ها به چه صورت هستند؟ آیا قیمتی که ارائه می دهند، حقیقی و منطقی است یا خیر؟ در پایان نیز در نظر داشته باشید که هرگز قیمت پایین نشان دهنده کیفیت پایین کابینت سنتی نیست.

    تصویر یک فضای روستیک در آشپزخانه
    نحوه خرید و سفارش کابینت سنتی

    نتیجه گیری

    آشپزخانه تنها محلی برای پخت و پز غذا نیست، بلکه مکانی برای سرو غذا و ایجاد صمیمت در بین افراد خانواده است. از این رو وجود فضایی گرم و پر از انرژی مثبت، باعث می شود تا اعضای خانواده احساس بهتری در کنار هم داشته باشند. وجود آشپزخانه ای به سبک قدیم و کابینت سنتی، می تواند به ایجاد فضای گرم، صمیمی و نوستالژی کمک کند.

    آشپزخانه روح خانه شما است. مهم ترین چیزی که در یک آشپزخانه جلب توجه می کند، قطعا دکوراسیون و کابینت های آن هستند. در واقع سبک کابینت ها، نقش تعیین کننده ای در ایجاد فضایی زیبا دارد.

    به طور کلی، متوجه شدیم که کابینت ها اهمیت زیادی در دکوراسیون آشپزخانه دارند. اگر شما نیز تصمیم به تغییر دکوراسیون آشپزخانه خود دارید، می توانید با گروه طراحان ماهر و با تجربه دیاکو دیزاین ارتباط برقرار کرده و از ما در این خصوص راهنمایی بخواهید. گروه طراحان دیاکو دیزاین با داشتن 12 سال سابقه در زمینه طراحی، ساخت و نصب انواع کابینت ها، آماده خدمت رسانی به تمامی مشتریان عزیز در سراسر ایران هستند.

    دیاکو دیزاین

    سوالات متداول

    • کابینت سنتی چیست؟

    کابینت سنتی یک نوع کابینت در دکوراسیون آشپزخانه است که از مواد طبیعی، به ویژه چوب درختان جنگلی، ساخته می‌شود. این نوع کابینت‌ به طراحی و استایل قدیمی و سنتی معروف هستند. ویژگی اصلی آن‌ها استفاده از چوب طبیعی و رنگ‌های کلاسیک مانند قهوه‌ای، مشکی، کلبه‌ای، و طوسی است. از نظر طراحی، کابینت‌های سنتی اغلب دارای درهای ساده بدون طرح‌های پیچیده هستند و جلوه‌ای زیبا و طبیعی به آشپزخانه می‌بخشند.

    • چه نکاتی در خرید کابینت سنتی باید مدنظر قرار گیرد؟

    در خرید کابینت سنتی، نکات کلیدی شامل نوع کابینت، کیفیت متریال، بودجه، اندازه و طراحی، شهرت فروشگاه یا کارگاه، و خدمات پس از فروش است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *